Den franske stat har sine ambisjoner i orden når det gjelder å ta miljøhensyn i deres anskaffelser. Men det spøker for gjennomføringen av målene om slike hensyn i alle anskaffelser allerede neste år. For to år siden hadde bare drøyt halvparten av anskaffelsene miljøhensyn inkludert. Dette fremgår av en rapport fra OECD – Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling. Det som må til, heter det, er styrking av kapasitet og kompetanse til alle med et eller annet ansvar for de statlige anskaffelsene.
Denne OECD-rapporten «Promoting Strategic and Green Public Procurement in France Professionalising the State Procurement Function» presenterer en vurdering av de institusjonelle og regulatoriske rammene for grønne offentlige anskaffelser i Frankrike. I tillegg til en vurdering av kapasiteten til statlige innkjøpsansvarlige til å gjennomføre de regulatoriske målene.
Kompleks gjennomføring
Frankrike har et ambisiøst regulatorisk rammeverk for grønne offentlige anskaffelser, sentrert rundt den nasjonale planen for bærekraftig anskaffelse (PNAD) og klima- og robusthetsloven. Begge krever inkludering av miljøhensyn i alle offentlige anskaffelseskontrakter innen 2026. Men den praktiske gjennomføringen av disse forpliktelsene fremstår ofte som kompleks.
Nylige tiltak fra den franske administrasjonen har imidlertid ført til betydelige fremskritt i hverdagen for de statlige innkjøpsansvarlige. I 2023 inkluderte 54,7 % av statlige anskaffelseskontrakter et miljøhensyn. Likevel ville det være vanskelig å oppnå de nasjonale målene uten ytterligere innsats, heter det i rapporten. Av denne grunn har det statlige innkjøpsdirektoratet identifisert styrking av kapasiteten til statlige anskaffelsesansvarlige innen grønne anskaffelser som en av sine prioriteringer.
Spesiell struktur
Styrkingen må imidlertid ta hensyn til den institusjonelle strukturen i statlige anskaffelser, og særlig ansvarsfordelingen mellom flere institusjoner og styringsnivåer. Det grønne økosystemet for offentlige anskaffelser inkluderer ikke bare innkjøpsansvarlige, men også beslutningstakere og tekniske eksperter. Disse er, til tross for at deres rolle er viktig, ikke alltid er et åpenbart mål for bevisstgjøringskampanjer om grønne anskaffelser.
En av de viktigste utfordringene som er identifisert, fremholdes det i rapporten, er behovet for å bygge opp spesifikke ferdigheter innen grønne anskaffelser. Det gjelder i alle faser av den offentlige anskaffelsessyklusen, f.eks. å definere behov, analysere markedskapasitet, utvikle relevante og målbare tildelingskriterier og overvåke grønne kontraktsklausuler.
Opplæringskurs og anbefalinger
Selv om det ble utviklet omfattende opplæringsprogrammer om offentlige anskaffelser, tar ikke disse programmene systematisk opp utfordringene som innkjøpsansvarlige står overfor i deres daglige aktiviteter, ifølge OECD-rapporten. I tillegg er kostnadene og plasseringen av slike opplæringsprogrammer en hindring for innkjøpsfagfolk, spesielt i regionene. Av de 550 innkjøperne som ble spurt i en undersøkelse, sa bare 168 (30 %) at de hadde deltatt på et opplæringskurs om grønne anskaffelser de siste to årene.
Rapporten inneholder en lang rekke konkrete tiltak som Frankrike anbefales å ta tak i, blant disse:
• Gjennomføre en bevisstgjøringskampanje som presenterer tilnærmingen til grønne offentlige anskaffelser, og spesielt bruken av konseptet med livssykluskostnader.
• Ferdigstille utviklingen av KPI-er for å sikre kvantitativ overvåking av de regulatoriske målene og kvalitativ overvåking av innkjøpsstrategier, noe som vil muliggjøre etablering av et barometer for grønne offentlige anskaffelser i Frankrike.
• Å etablere et sertifisert opplæringskurs i grønne offentlige anskaffelser ville bidra til å takle noen av de nåværende utfordringene.
• Kapasitetsbygging gjennom utvikling av verktøy for livssykluskostnader og karbonavtrykk.
Bli den første til å kommentere på "Ambisiøse miljøhensyn-mål, men det spøker for gjennomføringen"