Anbud365 sjekker innsyn (I): Innkjøpere kneler under stor og økende mengde innsynskrav

Anbud365: Anbud365 sjekker innsyn (I): Innkjøpere kneler under stor og økende mengde innsynskravAnbud365 har gjennomført en undersøkelse for å kartlegge forhold og nytte knyttet til praktisering av reglene om innsyn.

Skriv ut artikkelen

Her har regjeringen et godt tips til hva de bør se på i sine bestrebelser av å effektivere offentlige innkjøp: En voldsom vekst i innsynskrav gjør at mange innkjøpere nå kneler under den stadig voksende mengden innsynskrav. 9 av 10 offentlige innkjøper mener at dagens adgang til innsyn nærmest er det motsatte av effektivisering eller «neppe effektivisering». Dette viser resultatene av den ferske undersøkelsen av situasjonen når det gjelder innsyn, som Anbud365 nettopp har gjennomført.

For en tid tilbake inviterte vi våre lesere med på en questback-undersøkelse om innsynskrav. Bakgrunnen var et interessant tips fra en av våre tusenvis av lesere.

Nå foreligger svarene, og presenterer disse i en serie på fem artikler – «Anbud365 sjekker innsyn». Dette er første artikkel i serien, de øvrige kommer suksessivt de neste dagene. Dette er ingen meningsmåling om hva man synes om mulighet og anledning til å begjære innsyn, men hvem som krever innsyn, hvorfor de gjør det, hvordan håndteres innsynsbegjæringene osv. Hva slags verdi har arbeidet med innsynsbegjæringer for innkjøpere og leverandør, og hvor mye ressurser går med.

Resultatene viser at 37,4% av innkjøperne i det offentlige mener at antallet krav om innsyn har over tid har økt svært mye, 39,8% at antallet har økt. Det betyr at godt over tre av fire offentlige innkjøpere har fått økt arbeidsbyrde pga den økte tilstrømningen av innsynskrav.

4 av 10 ber ofte om innsyn

Så å si alle deltakerne i en konkurranse ber om innsyn, men også konkurrenter som kunne deltatt – men som av en eller annen grunn ikke gjorde det, mener innkjøperne.  Av leverandørene til det offentlige svarer 4 av 10 at de ofte ber om innsyn, om lag det samme svarer «en gang imellom».

4 av ti innkjøpere i undersøkelsen oppgir at det er mangel på tillit som gjør at leverandører – og andre – ber om innsyn. Men henholdsvis om lag åtte av ti mener det er på grunn av at man vurdere å klage på kontraktstildelingen eller er nysgjerrige på konkurrenters tilbud. Formålet kan være å et ønske om å lære og utvikle.

Halvparten er nysgjerrige

Ser man på leverandørsvarene, finner man at de stort sett er enige med innkjøperne, men: Bare halvparten av leverandørene oppgir at motiver for å be om innsyn er at de er nysgjerrige på konkurrenters tilbud.

Innkjøperne ser ofte, i drøyt 52% av tilfellene, at det er gjengangere blant de som ber om innsyn. 37% finner slike en gang imellom. Nærmere hver tredje innkjøper hevder at verdien for en leverandør av å motta sladdede dokumenter er så å si ikke-eksisterende. Drøyt halvparten mener at det kan ha en viss verdi for leverandørene. Når det gjelder leverandørene, er de stort sett enige med innkjøperne her, ifølge undersøkelsesresultatene.

Effektivisering?

Med utgangspunkt i at regjeringen er opptatt av å effektivisere offentlig sektor, spurte vi hvordan man vurderer dagens adgang til innsyn. 9 av 10 svarte «nærmest det motsatte» eller «neppe effektivisering».

Leverandørene er for øvrig delt i vurderingen av om dagens regelverk dekker de behov de har for innsyn: 4 av 10 svarer «ikke tilfredsstillende», tre av ti stiller seg «nøytrale», mens to av ti er tilfreds.

I de neste artiklene går vi i dybden, da gir vi eksempler på begrunnelsene bak svarene.

Bli den første til å kommentere på "Anbud365 sjekker innsyn (I): Innkjøpere kneler under stor og økende mengde innsynskrav"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.