I år smeller Difi til med en innovasjon – en nyskaping – i sitt store, årlige arrangement – Anskaffelseskonferansen. En samarbeidslounge skal opprettes for noen timer, og her skal konferanse-deltakere som ikke bare vil lytte til vektige ord fra talerstolen, men selv ytre seg, diskutere og lære av andre. Få sin arena. Det blir problemstillinger så nær en innkjøper- og leverandørhverdag som råd er.
Anskaffelseskonferansen er møteplassen for ledere og ansatte som jobber med offentlige anskaffelser, både i det offentlige og i det private. Konferansen i regi av Difi går i år av stabelen 28.oktober og skal arrangeres på Meet Ullevål. Programmet nærmer seg ferdig, og det blir i kjent stil en plenumssesjon etterfulgt av parallellsesjoner. Det er her nyheten samarbeidslounge kommer inn. På konferansen skal også årets anskaffelsespris deles ut. Påmeldingsfristen til selve konferansen er 1. oktober.
– Hva er samarbeidslounge for noe?
– 6-8 deltakere på konferansen samler seg rundt bestemte bord i ca. 20 minutter for å komme med synspunkter på nærmere definerte problemstillinger knyttet til offentlige anskaffelser. Målet er å skape engasjement og en møteplass for å diskutere konkrete dilemmaer innkjøpshverdagen kan by på, og gjerne dele mulige feiltrinn og løsninger i samme slengen, forteller Difis Tonje Nerby, som er prosjektleder for denne delen av programmet på Anskaffelseskonferansen.
– Hvorfor et slikt innslag?
– På en konferanse er det mye informasjon og inspirasjon servert som enveis-kommunikasjon fra talerstolen. Vårt inntrykk er at mange som møter på konferansen også kunne tenke seg å utveksle synspunkter på saker som angår eget fag og hverdag med kollegaer og leverandører. Vi tror Samarbeidsloungen kan bryte opp konferansen og være et annerledes innslag.
– Hva slags problemstillinger dreier det seg om?
– Problemstillingene skal være så nær den enkeltes hverdag som mulig, slik at de som deltar kan regne med å møte «kjent stoff» og høre hva andre mener om/har erfaringer med på temaet. Derfor satser vi på dette med dilemmaer, hvilke dilemmaer er det som står innkjøperne nærmest? Og hvordan vil samtalen se ut om de skal møtes og diskutere, dele erfaringer og engasjere seg for løsninger?
Mer detaljert info kommer
Tonje forteller også at det ved hvert bord skal finnes en bordvert, gjerne en innkjøper/leverandør – eller en fra Difi – som skal moderere diskusjonen. Og man skal ikke måtte stå ved samme bord hele tiden, i hver parallell kan man delta på to temaer. – Nærmere, mer detaljert informasjon om samarbeidsloungen kommer etter hvert vi nærmer oss konferansen, sier Tonje, som understreker at vi fortsatt er veldig interessert i dilemmaer og saker folk brenner for! Det er mulig å melde inn temaer du er opptatt av. Dessuten tenker vi å komme med forslag som kan stemmes frem i en enkel spørreundersøkelse. Man melder seg på parallellen samtidig som man melder seg på konferansen. Når det er sagt, har rommet vi skal være i, begrenset kapasitet, så når den er utnyttet fullt ut, må vi sette strek for deltakelse.
Bakteppet for konferansen
Stortingsmeldingen for offentlige anskaffelser er det dominerende bakteppe for årets anskaffelseskonferanse. Hvilke konsekvenser får meldingen for innkjøpere og leverandører, spør Difi i omtalen av konferansen, hvordan utvikler vi offentlige anskaffelser som et viktig virkemiddel for å løse samfunnsøkonomiske utfordringer og hvordan løser vi behovet for økt styring, profesjonalisering og effektivisering?
- Har du et dilemma som berører din profesjonelle hverdag som innkjøper/leverandør til det offentlige? Det vil vi gjerne høre om. Kanskje kan det blir tatt opp og drøftet på samarbeidsloungen på årets utgave av Anskaffelseskonferanse i regi av Difi. Send ditt tips/dilemma til redaksjonen@anbud365.no. Nå!
Bli den første til å kommentere på "Anskaffelseskonferansen: Utfordring til deg – hvilket dilemma berører din innkjøpshverdag?"