Adgangen til å uttale seg om vilkårene for å kreve erstatning, tar Kofa som den helt klare hovedregelen aldri i bruk. Dette slår klagenemndas fast. Noen avklaring av om vilkårene for erstatning er oppfylt, får man ikke der. En slik avklaring må klager i første omgang søke direkte hos oppdragsgiver – eventuelt i domstolene, heter det.
Det følger av klagenemndsforskriften § 12 at klagenemnda ikke skal uttale seg om de rettslige konsekvensene av brudd på regelverket. Avgjørelsen fra klagenemnda går utelukkende ut på om oppdragsgiver har brutt regelverket eller ikke.
Dersom nemnda finner grunn til det, kan den likevel uttale seg om vilkårene for klager til å kreve erstatning anses oppfylt, jf. klagenemndsforskriften § 12 andre ledd siste setning. I klagen til KOFA blir nemnda da også ofte bedt om å ta stilling til om vilkårene for å kreve erstatning er oppfylt.
Denne adgangen til å uttale seg om vilkårene for å kreve erstatning, tar nemnda imidlertid som den helt klare hovedregelen aldri i bruk.
Om klager, som følge av oppdragsgivers brudd på regelverket, har krav på erstatning, er et vanskelig spørsmål. Rettspraksis fra tiden både før og etter Høyesteretts avgjørelse i HR- 2019-1801-A (Fosen-Linjen), viser hvor vanskelig denne vurderingen tidvis kan være.
Noen avklaring av om vilkårene er oppfylt, får man imidlertid ikke KOFA. En slik avklaring må klager i første omgang søke direkte hos oppdragsgiver – eventuelt i domstolene.
Bli den første til å kommentere på "Dette sier Kofa ytterst sjelden noe om"