Difi gjør et krafttak for å hjelpe oppdragsgivere og leverandører med å bruke det nye ESPD–skjemaet. Det kan være en bøyg for noen å fylle ut skjemaet første gang, men muligheten for gjenbruk er stor. Da kommer også forenklingen. Hvordan er status nå – og hva gjør Difi for å støtte og hjelpe? Se nedenfor!
Kravet om bruk av det nye, europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) har nå vært gjeldende om lag en måneds tid. Difi har beredskap for å følge opp de som syntes utfyllingen av skjemaet er vanskelig og har oppfordret KGV–leverandørene til å integrere dette i løsningene sine.
Seniorrådgiver Hilde Kjølset i Difi er blant dem som trolig har aller mest kontakt med brukere av ESPD. For å få en status når det gjelder bruken av ESPD–skjemaet, stilte Anbud365 henne noen spørsmål:
– Er det mange henvendelser knyttet til ESPD–skjemaet? Hvor mange? På epost, pr. telefon …?
– Vi har fått noen og tretti henvendelser på epost og noe færre henvendelser på telefon. Vi har opprettet en egen epost for henvendelser (espd@difi.no-adressen), så de aller fleste henvendelser kommer dit.
– Hva er de oftest forekommende spørsmål knyttet til utfyllingen av skjemaet?
– Cirka halvparten av spørsmålene går på bruken av ESPD-tjenesten til EU-kommisjonen og hvordan lage xml-fila. Den andre halvparten er mer juridiske vinklede spørsmål knyttet til forståelsen av selve skjema sett opp mot forskriften. Generelt sett vil jeg si at de som henvender seg, virker å ha lest veiledningsmaterialet på forhånd og kommer med gode spørsmål. Det er klart at det er uvant å forholde seg til både nytt regelverk og et nytt skjema – som i tillegg skal være digitalt (i .xml-format), men så langt har det vært lite klager.
– Hva er forventningene fremover etter hvert som flere og flere aktuelle kunngjøringer kommer på Doffin?
– Vi forventer noe økning i antall henvendelser fremover, men så håper vi at vårt veiledningsmateriell skal ta av for mange av henvendelsene. Vi oppdaterer veiledningen løpende. Foreløpig er det en overvekt av oppdragsgivere, men etter hvert som det nærmer seg tilbudsfrist for konkurransene så forventer vi flere leverandører.
– Har dere kapasitet nok til å håndtere henvendelsene?
– Det er alltid vanskelig å estimere hvor mange henvendelser det blir. Vi har ikke økt antall ansatte på grunn av innføring av nytt regelverk og ESPD, men vi har dedikerte personer som skal følge opp henvendelsene og foreløpig har alle fått svar innen samme dag eller etter noen få dager. Med mye godt veiledningsmateriell ute på nettsidene våre, så håper vi dette skal gå greit. Vi har også fulgt med på Doffin og selv tatt kontakt med oppdragsgivere vi ser har glemt ESPD eller har gjort åpenbare feil, og gitt disse veiledning for å rette opp i dette. Da håper vi de blir gode ambassadører og veileder andre i egen virksomhet. Vi kommer til å fortsette å følge utviklingen via Doffin.
– Skal det lages en evaluering, oppsummering e.l. etter hvert med sikte på eventuelt å endre/legge til/presisere punkter i veiledningsmateriellet/ofte stilte spørsmål? I tilfelle henvendelsene fra brukerne avdekker behov …
– Ja, vi foretar hele tiden en vurdering på om vi bør presisere eller forklare mer inngående i veiledningsmateriellet, i malene våre eller i «Ofte stilte spørsmål». Vi har allerede publisert et par nye versjoner av veiledningen, basert på tilbakemeldinger. Vi har også god kommunikasjon med Nærings- og fiskeridepartementet som har laget en god veileder på hvordan forstå skjemaet, både for oppdragsgiver og leverandør.
Hilde Kjølset gir også tips om nyttige lenker med hensyn til bruk av ESPD–skjemaet:
Bli den første til å kommentere på "Difi med krafttak for å hjelpe med ESPD–skjemaet – slik er status nå"