– Det sentrale er at innklagede var klar over den høye terskelen for å benytte eneleverandørunntaket, og likevel valgte å gjennomføre direkteanskaffelsen uten nærmere undersøkelser. Dette skriver Klagenemnda for offentlige anskaffelser (Kofa), og «innklagede» er Statens vegvesen, en stor og profesjonell aktør. Tilstrekkelige undersøkelser i markedet før kontrakt ble inngått ble ikke gjennomført, selv om det var tid og incentiv til å gjøre dette. Vurderingen som ble gjort, må anses for grovt uaktsom, heter det. Få offentlige virksomheter kjøper mer enn vegvesenet.
Anskaffelsen i Kofa-sak 2024/0796 gjelder beredskaps- og krisestøtteverktøyet «VegCIM». Leverandøren av «VegCIM», F24 Nordics AS, hadde frem til 2023 rammeavtale med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) om levering av et slikt system. Statens vegvesens avtale med F24 Nordics AS var fra 2009 til 2023 gjort som avrop tilknyttet denne rammeavtalen. Da DSB i 2023, etter kunngjort konkurranse, inngikk rammeavtale med en ny leverandør av beredskaps- og krisestøtteverktøy, Rayvn AS, inngikk vegvesenet kontrakt med F24 Nordics AS om fortsatt levering av «VegCIM». Denne anskaffelsen ble ikke kunngjort, skriver klagenemnda.
Eneleverandørunntaket
Spørsmålet var da om Statens vegvesen hadde godtgjort at vilkårene for å kunne anvende eneleverandørunntaket i forskriften § 13-4 bokstav b nr. 2 var oppfylt.
Kofa peker på at offentlige oppdragsgivere forutsettes generelt å ha god oversikt over regelverket for offentlige anskaffelser. Det må derfor generelt stilles relativt strenge krav til oppdragsgiverens aktsomhet. I denne forbindelse viser klagenemnda til at bruk av eneleverandørunntaket er et unntak som innebærer at man unntar en anskaffelse helt fra konkurranse, og at kravet til aktsomhet bør være strengt i slike saker.
Stor og profesjonell aktør
Slik klagenemnda har vurdert det, har vegvesenet ikke gjennomført de undersøkelser eller innhentet den informasjon som regelverket krever for å avklare om det er et marked for anskaffelsen, selv om man var i en situasjon der man hadde tid og incentiv til å gjøre disse undersøkelsene.
– Der innklagede som en stor og profesjonell aktør etter det opplyste hadde behov for et relativt komplekst system med en rekke funksjoner, kunne ikke innklagede alene stole på at DSBs overordnede anskaffelsesprosess ville sikre innklagede tilgang til et system som ville dekke deres behov. Innklagedes manglende dokumenterte tiltak for å gjøre ytterligere undersøkelser i markedet fremstår i en slik situasjon som klanderverdig og som et markert avvik fra vanlig forsvarlig handlemåte, fremgår det av Kofas vurderinger.
Skjerpende retning
Klagenemnda har i gebyrvarselet vektlagt i skjerpende retning at vegvesenet i forkant av anskaffelsen mottok et juridisk notat, der det tydelig sto at terskelen for å benytte eneleverandørunntaket var høy, og at vegvesenet til tross for dette benyttet unntaket uten å undersøke om det var andre leverandører i markedet som kunne dekke deres behov for et tilfredsstillende beredskaps- og krisestøttesystem.
Statens vegvesen har fremhevet at da notatet forelå, uansett ikke hadde tid til å gjennomføre en anskaffelsesprosess av nytt system. Nemnda presiserer at det ikke er avgjørende at notatet kom sent i prosessen: – Det sentrale er at innklagede var klar over den høye terskelen for å benytte eneleverandørunntaket, og likevel valgte å gjennomføre direkteanskaffelsen uten nærmere undersøkelser.
Bli den første til å kommentere på "Grovt uaktsomt fra Statens vegvesen, konstaterer Kofa"