Fra årsskiftet kreves det at alle offentlige oppdragsgivere skal ha egnede rutiner for å fremme grunnleggende menneskerettigheter i sine anskaffelser. Nå går Initiativ for etisk handel (IEH) og Anbud365 ut sammen for å sjekke status. Har de slike rutiner, stilles det krav – og hvordan er oppfølgingen?
1.januar 2017 trer ny lov om offentlige anskaffelser med tilhørende forskrifter i kraft. Det er i §5 i loven det står at oppdragsgivere skal ha egnede rutiner for å fremme grunnleggende menneskerettigheter i anskaffelser der det er risiko for brudd på slike rettigheter.
Sammen med IEH gjennomfører Anbud365 nå en mindre undersøkelse om etiske krav i offentlige anskaffelser. Undersøkelsen blir gjennomført i to etapper: en runde nå og en oppfølger våren 2017. Vi ønsker å se nærmere på om offentlige oppdragsgivere stiller etiske krav i anbudskonkurranser og om de følger opp kravene hos leverandørene.
Undersøkelse tidligere i år
Tidligere i år lanserte IEH en undersøkelse om bruken av etiske krav (ILOs kjernekonvensjoner eller strengere) i høyrisikoanskaffelser. 620 anskaffelser, innenfor fem risikokategorier, i perioden 2009 – 2014 ble grundig analysert. Utviklingen er positiv, konstaterer seniorrådgiver i IEH, Magne Paulsrud, overfor Anbud365, og fortsetter:
– I 2009 ble det stilt krav til etterlevelse av slike krav i 25% av risikoanskaffelsene. Fem år senere er tallet 55%. Til tross for hyggelig utvikling er fortsatt det slik at kommuner, fylkeskommuner og statlig sektor ikke stiller etiske krav i om lag halvparten av risikoinnkjøpene. Undersøkelsen så ikke på oppdragsgivers oppfølging av krav.
Undersøker hos de mer bevisste
Undersøkelsen som gjennomføres nå, går til et begrenset antall leverandører til offentlig sektor. De er alle medlemmer av IEH, og må således regnes til de mer bevisste når det gjelder behovet for og ønsket om at offentlige oppdragsgivere stille etiske krav.
Vi spør om de opplever økt oppmerksomhet fra offentlige oppdragsgivere om krav til etisk handel. Likeledes hvor ofte slike krav blir stilt i konkurranser. Et viktig spørsmål er om og hvordan oppdragsgiver følger opp kravene. Krever oppdragsgiver garanti om etterlevelse av etiske krav? Dessuten ønsker vi å få vite om kravene til etisk handel er forskjellig fra oppdragsgiver til oppdragsgiver, og tilsvarende for selve oppfølgingen.
Er leverandørene forberedt?
Et poeng i forbindelse med det kommende regelverket er selvsagt om leverandørene er godt forberedt på krav fra oppdragsgivere om etisk handel, og hva de mener om lovreguleringen som krever at oppdragsgivere skal ha egnede rutinger for å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter i anskaffelser.
Bli den første til å kommentere på "Initiativ for etisk handel og Anbud365 sjekker status for etisk handel"