Av Øygunn Sundsbø Brynildsen, leder samfunnskontakt, Stiftelsen Miljøfyrtårn, Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO, Anne Kristin Helgeland, styreleder, Næringshagene i Norge, Ulf Isak Leirstein, leder politikk og organisasjon, SMB-Norge og Anita Sundal, leder konkurransevilkår, Virke.
ISO 14001-sertifisering for miljøledelse er verken strengere eller mer verdt enn Miljøfyrtårn-sertifisering i EU og EØS. Lovverket sidestiller de to standardene.
Sidestillingen følger av EUs anerkjennelse av Miljøfyrtårn-standarden (2017) i henhold til EMAS-reguleringens artikkel 45. Lovverk om offentlige anskaffelser viser til denne artikkelen.
Forskrift om offentlige anskaffelser § 16-7 levner ingen tvil: Når oppdragsgiver etterspør tredjepartssertifisert miljøledelse, kan dette dokumenteres med EUs ordning for miljøsertifisering (EMAS) eller sertifisering etter andre standarder som er anerkjent av EU. I praksis betyr det at oppdragsgivere i alle EU- og EØS-land skal sidestille tredjepartssertifisering etter standardene EMAS, ISO14001 og Miljøfyrtårn. Bestemmelsen er en direkte oversettelse av EUs anskaffelsesdirektiv, artikkel 62.
Til tross for et klokkeklart lovverk hender det at oppdragsgivere sår tvil om hvorvidt de vil godta alle de tre anerkjente sertifiseringene. Enkelte leverandører velger å sertifisere seg etter både ISO14001-standarden og Miljøfyrtårn-standarden for å unngå avvisning. Denne typen usikkerhet svekker anskaffelsesregelverkets hovedformål som er å fremme effektiv bruk av samfunnets ressurser. Det svekker også konkurransen, ettersom ISO14001-sertifisering er for tung og for dyr for mange små leverandører.
Sertifisering i henhold til ISO14001 og Miljøfyrtårn-standarden gir samme effekt, men metodikken er ulik.
Begge sertifiseringer er en garanti for at leverandøren har kvalitetssystemer for miljøledelse. Leverandøren skal systematisk forbedre miljøavtrykket på områder der den har vesentlig miljøpåvirkning, det være seg i drift eller i verdikjeder. For en bank vil det blant annet innebære å ta miljøhensyn i investeringene, for et vaskeri å begrense kjemikalie – og vannforbruk, og for en handelsbedrift å gjøre varesortimentet mer miljøvennlig og veilede kundene til bærekraftig bruk og avhending av produktet.
Forskjellen mellom standardene ligger i hvordan prosessen organiseres: En ISO-sertifisert leverandør definerer vesentlige miljøområder selv, mens man gjennom Miljøfyrtårn svarer ut bransjespesifikke kriterier som omhandler bransjens vesentlige miljøpåvirkninger. En ISO 14001-sertifisert leverandør har egne systemer for oppfølging, mens en Miljøfyrtårn-sertifisert leverandør kan benytte Miljøfyrtårns bærekraftsverktøy.
ISO 14001 kan være verdifullt for selskaper som opererer globalt og som allerede har interne systemer for andre ISO-sertifiseringer. Miljøfyrtårn kan være verdifullt for selskaper som ønsker praktisk veiledning og ikke behøver dokumentasjon utenfor EU/EØS.
I begge tilfeller er det et uavhengig sertifiseringsorgan som vurderer om systemet tilfredsstiller kriteriene for sertifisering og utsteder sertifikat.
Vi har en tydelig oppfordring til landets oppdragsgivere: Nevn både ISO 14001, EMAS og Miljøfyrtårn eksplisitt i konkurransegrunnlaget når du etterspør miljøledelsessystem. Standardisering og tredjepartssertifisering gir en felles målestokk og reduserer behovet for beskrivelser som er vanskelige å sammenligne. Med riktig bruk bidrar standarder og sertifiseringsordninger til likebehandling, kvalitet og lavere ressursbruk både for oppdragsgivere og leverandører.
Bli den første til å kommentere på "Innkjøpere skaper usikkerhet om regelverket"