Innovasjon Norge har regjeringens velsignelse til å konkurrere med private aktører om å levere tjenester til reiselivet. Vilkårene er at prisen denne heloffentlige virksomheten tilbyr, da må speile de reelle kostnadene som påløper, og at det er hensiktsmessig for å nå de overordnede mål som er satt for selskapet. Et privat selskap har meldt fra om at de ved flere anledninger har tapt på sin hjemmebane overfor Innovasjon Norge. Dette ble nylig tema for et skriftlig spørsmål til næringsminister Monica Mæland.
– Selskapet NewMind TellUs er ett av flere selskap som leverer websider og digitale publiseringsløsninger til reiselivet. Selskapet opplyser til oss, skriver Botten, at de ved flere anledninger har gått tapende ut av anbud på levering av slike tjenester, mens Innovasjon Norge / Visit Norway har vunnet konkurransen. Sørlandet og Geilo skal være eksempler på destinasjoner som har valgt Visit Norway fremfor bla New Mind TellUs.
Er ikke en konkurrent til private aktører
Og Botten fortsatte: – VisitNorway.com er et viktig fellesgode for å promotere Norge som reisemål, og for reisende er det nyttig med lett tilgjengelig informasjon. Likevel er det fullt mulig å samle informasjon om arrangementer og opplevelser m.m. fra destinasjonsselskaper og andre relevante aktører, uten at alle disse er på samme publiseringsplattform. I Innovasjon Norges formålsparagraf kan man lese følgende: «Vi kompletterer og er et korrektiv til markedet – ikke en konkurrent til de private aktørene.»
Til dette svarte Mæland at Innovasjon Norge har på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet ansvar for å profilere Norge som reisemål og med det bidra til å nå Innovasjon Norges delmål om flere vekstkraftige bedrifter og flere innovative næringsmiljøer. Profilering av Norge som reisemål er et fellesgode for hele reiselivsnæringen, understreket hun, og:
Kan konkurrere med private aktører
– Deler av oppdraget utføres i et marked med private aktører. Innovasjon Norge anbudsutsetter deler av oppdraget til private leverandører. Det følger av Nærings- og fiskeridepartementets oppdragsbrev til Innovasjon Norge at selskapet som hovedregel ikke skal tilby brukerbetalte tjenester som er i direkte eller indirekte konkurranse med private aktører. Oppdragsbrevet sier også at i den grad Innovasjon Norge tilbyr tjenester som kunne ha vært tilbudt av private, må prisen Innovasjon Norge tar, gjenspeile de reelle kostnadene som påløper. Dette innebærer at Innovasjon Norge kan tilby tjenester i konkurranse med private aktører der det er hensiktsmessig for å nå de overordnede mål som er satt for selskapet. Innovasjon Norge priser tilgang til webløsninger innenfor visitnorway.com etter markedsmessige prinsipper, og fører separate regnskaper for det so er definert å være økonomisk aktivitet. EFTAs overvåkningsorgan ESA konkluderte i 2015 med at Innovasjon Norges tjenestetilbud til reisemålsselskapene ikke innebærer statsstøtte i strid med EØS-reglene om statsstøtte.
Bli den første til å kommentere på "Innovasjon Norge har regjeringens velsignelse til å konkurrere med private"