Hva om portalen for kunngjøringen gjør det mulig for tilbyderne å legge ut tilbudene sladdet, og innkjøperne følger opp med å legge ut annet «innsynsberettiget» materiale? Dette innspillet til forenkling av arbeidet med innsynsbegjæringer kommer fra seksjonsleder innkjøp, Gunn-Sølvi Arveschoug, medlem av kommentatorkorpset til Anbud365. Vi kan nedenfor også presentere et innspill med fem gode råd for bedre innsynshverdag.
Resultatene av Anbud365s questback-undersøkelse om arbeidsbelastningen og nytten av innsyns-instituttet er publisert i en serie artikler hos oss de siste par ukene. Nå er vi opptatt av hvilke grep kan man gjøre for at arbeidsbelastningen blir mindre, samtidig som begjæringene følges opp på beste kvalitative nivå. I den anledning inviterte vi vårt kommentatorkorps til å mene noe om det, eventuelt komme med konkrete forslag. Også andre lesere av Anbud365 har bidratt.
Seksjonsleder innkjøp, Gunn-Sølvi Arveschoug, OsloMet – Storbyuniversitet
Arveschoug er medlem av kommentatorkorpset til Anbud365 og skriver:
Jeg har tenkt på om noe kan gjøres for å unngå selve søkeprosessen (frem og tilbake dialog) om innsyn og unngå unødige mellomledd. Innkjøperen fremstår som et mellomledd når tilbydernes tilbud skal sladdes og sendes til den som måtte ønske det. Innkjøperen har fått en kvalitetssikrer-/sekretærrolle i denne forbindelse. Det er naturlig at innkjøperen står for de dokumenter innkjøperen selv utarbeider; protokoll, meddelelse om tildeling, evaluering o.l., men hva som er tilbydernes tilbud og forretningshemmeligheter burde tilbyderne selv kunne stå for. Dokumentene burde gjøres tilgjengelige gjennom deres egne aktiviteter. Jeg har inntrykk av at de fleste tilbyderne gjør sladdingen selv, og de burde gjøres i stand til å gjøre dette «riktig» første gang. Hva om portalen for kunngjøringen gjør det mulig for tilbyderne å legge ut tilbudene sladdet, og innkjøperne følger opp med å legge ut annet «innsynsberettiget» materiale? Da vil alt være samlet på ett sted. De som eier dokumentene er ansvarlig for rett nivå av åpenhet. Ingen søkeprosess og ingen mellomledd.
Kanskje kan dette bidra til en forskyvning av utfordringene, åpne for annen innsynskultur? Med andre ord kreve åpen gjennomgang på hva som skal være sladdeverdig informasjon? Jeg tror det vil redusere total arbeidsbelastning.
Partner Ole Henrik Fjeld, Innkjøpskontoret
Her er Innkjøpskontorets fem enkle tips for en bedre innsynshverdag:
- Ta styring. Slutt å be leverandøren sladde for deg. Ta styringen selv, og involver leverandørene i prosessen. Be de heller liste opp hva som er hemmelig, for eksempel.
- Glem utskrifter og tusj. Kjøp Adobe Pro (eller tilsvarende) og spar timevis på selve sladdejobben. Ja, du leste riktig: timevis!
- Glem papirer. Innsynskrav gjennomføres best ved å behandle elektroniske dokumenter i kataloger.
- Tenk prosess. Se på innsynskrav som en prosess, og lag gode rutiner, se punkt 5.
- Er dere flere i organisasjonen? La noen få lov til å bli gode på sladding – hvorfor skal tyve ansatte forbli amatører når èn ansatt kan bli ekspert?
Dersom alle offentlige oppdragsgivere hadde fulgt disse fem enkle tipsene, ville vi ihvertfall ikke snakket om “årsverk” til selve behandlingen av innsynskravene. Da kunne vi heller konsentrert oss om den runde og litt vel vage bestemmelsen i forvaltningsloven, heter det fra Innkjøpskontoret.
Bli den første til å kommentere på "Innsynsarbeidet: Bruke kunngjøringsportalen – og «fem gode råd»"