I år fyller Kofa 15 år og kan oppleve en rekordlav tilstrømning av klager. Men oversikten over den årlige tilstrømningen fra 2003 og frem til nå, er som å studere en berg-og-dalbane. Nettopp denne store variasjonen i klagetilstrømningen er en av utfordringene for Kofa. Dette konstaterte direktør Anneline Vingsgård – sekretariatsleder i Kofa siden 2005 – da den årlige Kofa-konferansen i Bergen ble innledet i dag.
De om lag 400 deltakerne fikk høre Vingsgård, som idag leder Klagenemndsekretariatet, trekke tråder tilbake i norsk håndhevelseshistorie innenfor offentlige anskaffelser. Kofas forgjenger, NHO/KS-samarbeidet ble stiftet i 1997 og behandlet nær 100 saker. Interessen for det nye klageorganet, Kofa, var stor allerede fra starten av. Det så man på klagetilstrømningen.
Blant de mer kuriøse minnene Vingsgård har var tidlig i hennes periode, da ordføreren i en kommune ringte om et råd fra Kofa og så «Et øyeblikk, jeg setter deg nå på høyttalende». Hele kommunestyret var samlet og skulle få Kofas vurdering av en sak. Da ble det slutt på mye av telefonbesvarelser og ressursene ble satt inn på saksbehandlingen for fullt.
Medie-interessen toppet seg
Medie-interessen toppet seg i 2008 og 2009, ikke minst på grunn av NHOs engasjement i ulovlige direkteanskaffelses-saker. Dreide det seg om korrupsjon, var mange av spørsmålene.
To av sakene hun husker best, er kjøp av plasser til enkeltpersoner i institusjon og «Lianakis». I den første kom Kofa til at dette er kjøp som ikke høre rinn under anskaffelsesreglene, i den andre tolket man EU-domstolens avgjørelse i 110 saker med samme utgangspunkt: Kompetanse som kvalifikasjonskrav eller tildelingskriterium.
Mange tvister har funnet sin løsning, leverandørsiden har et klageorgan med eksperter til sin disposisjon og avgjørelsene tillegges vekt i domstolene. Slik oppsummerte Vingsgård, og hun la til at avgjørelsene bidrar til å øke kompetansen på området og at Kofa fortsatt må sees på som et lavterskeltilbud, selv med økt klagegebyr. Kanskje har Kofa med sine avgjørelser bidratt til å demme opp mot korrupsjon gjennom økt gjennomsiktighet innenfor offentlige anskaffelser.
Interessante og viktige Kofa-saker
På konferansen gjennomgikk også Klagenemndsekretariatet flere aktuelle saker, blant disse tre avgjørelser fra Kofa i 2018 som gjaldt offentligrettslig organ. Et offentligrettslig organ er et organ som er «opprettet for å tjene allmennhetens behov» og ikke er av «industriell eller forretningsmessig karakter». De tre sakene var:
- 2017/131 (Norges idrettsforbund
- 2017/147 (Norges Sjømatråd AS)
- 2017/71 (Stiftelsen Protect Sápmi)
Likeledes gav sekretariatet til beste sine erfaringer med behandling av gebyrsaker. Det gjaldt prosessuelle og materielle spørsmål i tre saker:
- 2016/87 Staur Gård AS
- 2017/147 Norges Sjømatråd AS
- 2017/71 Stiftelsen ProtectSápmi
Ulovlige direkteanskaffelser var også tema for en analyse fra Klagenemndsekretariatet. Slike anskaffelser er anskaffelser «som ikke er kunngjort, selv om det foreligger en kunngjøringsplikt». Her var disse sakene eksempler:
- 2017/145 Seljord kommune
- 2017/182 Helse Stavanger HF
Når det gjelder skyldkravet er det to alternativ:
- Alternativ 1: – Forsett eller grov uaktsomhet. Da «skal» Kofa ilegge overtredelsesgebyr.
- Alternativ 2: • Simpel uaktsomhet. Da «kan» Kofa ilegge overtredelsesgebyr.
Også her tjente saken med Norges Sjømatråd AS som eksempel.
Også spørsmål knyttet til gebyrgrunnlaget ble gjennomgått, i første rekke grunnlaget prosentsatsen skal regnes ut fra. Gebyrets størrelse er i normaltilfeller 10% av kontraktsverdien, ved skjerpede omstendigheter opp mot 15%. Eksempelsakene som var valgt ut, var:
- 2017/145 Seljord kommune
- 2017/182 Helse Stavanger HF
Bli den første til å kommentere på "Jubileumsår for Kofa med rekordlav tilstrømning av klager"