KLP: Håper konkurranse i markedet tydeliggjør hva kundene får av pris og service

Anbud365: KLP: Håper konkurranse i markedet tydeliggjør hva kundene får av pris og service– Historisk har vi sett at det har vært flere selskaper enn KLP som har tilbudt å levere offentlig tjenestepensjon. Det har imidlertid vært vanskelig å oppnå nødvendig lønnsomhet i dette markedet, og de har derfor valgt å trekke seg ut og heller satse på andre områder, forteller Marianne Sevaldsen, som er konserndirektør for livdivisjonen i KLP, til Anbud365 (foto: KLP).

Skriv ut artikkelen

KLP har konkurrert mot selvstendige pensjonskasser hele veien, også før Storebrand nylig kom tilbake i markedet for offentlig tjenestepensjon. – Vi håper konkurranse på markedet også bidrar til at kundene får økt oppmerksomhet på hva de betaler for at vi som leverandører produserer og leverer pensjonstjenestene, samt på den servicen de og deres ansatte og pensjonister får, fremhever Marianne Sevaldsen, konserndirektør for livdivisjonen i KLP, overfor Anbud365. Hun avviser at konkurransen på dette markedet er tilpasset KLP.

Konserndirektøren understreker at KLP jobber kontinuerlig med å gi sine eiere og kunder i kommune- og helse-Norge det beste pensjonstilbudet til en lavest mulig kostnad. – Det er noe, sier hun til Anbud365, vi har høyt fokus på uavhengig av hvem vi konkurrerer med til enhver tid. Vi har alltid konkurrert med selvstendige pensjonskasser, men nå også Storebrand etter at de nylig kom tilbake i markedet for offentlig tjenestepensjon etter å ha trukket seg ut i 2012.

Det viktigste kjennetegnet ved markedet for offentlig tjenestepensjon er at det er tariffpartene i arbeidslivet som bestemmer hva pensjonsproduktet skal bestå av. – Som pensjonsleverandør konkurrerer vi derfor om et produkt som partene har blitt enige om og besluttet hvordan skal være. Det vi konkurrerer på er dermed prisen for administrasjon og forvaltning, noe som utgjør under fem prosent av det kundene totalt betaler for pensjonsordningen, slår Sevaldsen fast.

– Hvilke fordeler vil eventuelt en sterkere konkurranse i markedet ha?

KLP har konkurrert mot selvstendige pensjonskasser hele veien, også før Storebrand nylig kom tilbake i markedet for offentlig tjenestepensjon. Så, en ny aktør på markedet betyr først og fremst at kundene får enda større valgmuligheter: – Vi håper konkurranse på markedet også bidrar til at kundene får økt oppmerksomhet på hva de betaler for at vi som leverandører produserer og leverer pensjonstjenestene, samt på den servicen de og deres ansatte og pensjonister får. Når vi spør våre kunder om hvordan de opplever oss, svarer de at vi leverer godt i den konkurransen, konstaterer konserndirektør Sevaldsen i KLP, og:

– Vi tar konkurransen også mot pensjonskasser på alvor. Allerede før Storebrand kom tilbake i markedet økte KLP derfor investeringene i våre digitale pensjons- og saksbehandlingssystemer betraktelig. Vi jobber hele tiden for å gi kundene våre bedre og enklere løsninger, slik at de blant annet kan få raske svar og god oversikt over sin pensjonsordning.

– Mange kommuner føler en lojalitet overfor KLP og vil gjerne ha KLP som leverandør, – og vil gjerne utarbeide konkurransegrunnlag som er «tilpasset» KLP – eventuelt lange kontraktsperioder. Hvordan skal man eventuelt få endret dette, slik at det i større grad legges til rette for en mer åpen konkurranse – eller er ikke det et poeng?

Sevaldsen minner om at KLP er etablert av og for kommune- og helse-Norge, og er selvfølgelig glade for at mange er fornøyde med selskapet de selv eier. De har som eier av sitt eget pensjonsselskap god anledning til å påvirke hvilken retning KLP tar, for eksempel innen klima, samfunnsansvar, og som långiver og investor i kommunale prosjekter. – Vi mener konkurransen ikke er tilpasset KLP, men at den legges opp i tråd med malen som anbefales av tariffpartenes eget Pensjonskontor, poengterer hun. Både Storebrand og vi i KLP har gitt innspill og kommentarer til denne. Selv om pensjon først og fremst er langsiktig sparing, er det full anledning til å bytte leverandør årlig hvis en ønsker det.

– Fins det eksempler som kan vise hva en kommune kan tjene (kroner og tjenestenivå) gjennom å åpne for en reell konkurranse?

Konserndirektøren har ikke umiddelbart noe godt eksempel på det. Øygarden kommune valgte høsten 2019 å fortsette med KLP som pensjonsleverandør etter sin anbudsrunde. I fjor høst valgte imidlertid Vestland Fylkeskommune å bytte leverandør, det til tross for at vi mener at det kom frem at KLP hadde det billigste tilbudet og den beste kvaliteten.

Et viktig krav fra tariffpartene er premieutjevning. Det betyr at alle de som inngår i en leverandørs fellesskap, skal betale det samme uavhengig av kjønn og alder. På grunn av dette kravet, er det også nok at for eksempel én kommune gjennomfører ett anbud og flytter for at nye priser og betingelser skal bli lagt for alle i fellesskapet.

– Historisk har vi sett at det har vært flere selskaper enn KLP som har tilbudt seg å levere offentlig tjenestepensjon. Det har imidlertid vært vanskelig å oppnå nødvendig lønnsomhet i dette markedet, og de har derfor valgt å trekke seg ut og heller satse på andre områder, ifølge Marianne Sevaldsen, som er konserndirektør for livdivisjonen i KLP.

Les intervju med Storebrand på Anbud365 her.

Bli den første til å kommentere på "KLP: Håper konkurranse i markedet tydeliggjør hva kundene får av pris og service"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.