Behandlingstiden for prioriterte saker i Kofa går ned samtidig som flere ferdigbehandles og tilstrømningen av nye øker jevnt. Det fremgår av Kofas 2020-statistikk. I sum betyr det at dugnaden for å kutte saksbehandlingstid og få unna flere saker har lyktes. Men bakom lurer ikke-prioriterte gebyrsaker: Saksbehandlingstiden er nå nærmere et år, veksten i tilstrømning er nær 100% fra 2019 til 2020, samtidig som Kofa i fjor satte rekord i å ilegge overtredelsesgebyr for ulovlige direkteanskaffelser. Fortsatt er imidlertid tilstrømningen av slike gebyrsaker ikke helt på høyde med rekordårene omkring 2010, men en pallplass er mulig i år. Hvis tilgangen fortsetter.
Av Kofa-statistikken for 2020 fremgår det at gjennomsnittlig behandlingstid for prioriterte, rådgivende saker nå er nede i 57 dager. Disse sakene er prioriterte fordi oppdragsgiver venter med å inngå kontrakt til Kofa har sagt sitt. Behandlingstiden er gått ned jevnt og trutt siden 2017, da den var 64 dager for slike saker. Ikke siden 2017 har en prioritert gebyrsak vært til behandling, og den ene som dukket opp på pultene i 2017 ble trukket av klager.
Kofas målsetting er å komme ned på en saksbehandlingstid på et par-tre måneder, noe som nå synes klart innen rekkevidde.
Ferdigbehandler flere
Samtidig har Kofa de tre siste årene stadig ferdigbehandlet flere og flere klagesaker. I 2018 ble 118 slike ferdige, i 2019 168 og i fjor 193. I disse tallene er det også saker som ikke er prioriterte fordi kontrakt allerede er inngått. Saksbehandlingstiden for de ikke-prioriterte går litt opp og ned. For vanlig rådgivende saker i denne kategorien var saksbehandlingstiden i 2017 218 dager, året etter 330 dager, så 407 i 2019 – for så å komme ned på 272 i 2020.
For gebyrsaker som ikke er prioriterte er saksbehandlingstiden imidlertid år for år blitt lengre – fra 148 dager i 2017 til 353 i 2020, viser Kofa-statistikken.
Innkomne saker øker
Det hører også med i bildet at tallet på innkomne saker øker. Etter å ha nådd 193 saker totalt i 2017, falt antallet til 140 i 2018, økte så til 153 i 2019 og i 2020 stoppet tellingen på 182. Det er ikke-prioriterte gebyrsaker som står for den største veksten – fra 15 innkomne i 2017 til 50 i fjor. Veksten fra 2019 til 2020 er på nærmere 100%. Gebyrsakene er de tyngste av sakene Kofa behandler.
Tallet på innkomne ikke-prioriterte rådgivende saker falt fra 133 i 2017 til 90 i 2018 og har siden holdt seg omtrent på dette årlige nivået. Prioriterte rådgivende saker har økt med fire hvert år siden 2018 til 2019, i 2020 kom det inne til Kofa 40 saker av denne typen.
Regelbrudd/ikke regelbrudd
Avgjorte klagesaker omfatter også saker som trekkes av klager og som avvises. Hvis disse tas ut av statistikken, var andelen «med regelbrudd» og «ikke regelbrudd» ca. 50-50 i 2018, 60-40 i favør av «uten regelbrudd» i 2019 og ikke langt unna det motsatte forholdet i fjor.
Mens antallet ilagte overtredelsesgebyr var tre både i 2018 og 2019, gjorde denne sanksjonen et byks i fjor: Hele 15 oppdragsgivere måtte da finne budsjettdekning for et slikt gebyr i forbindelse med en anskaffelse. Det er ulovlige direkteanskaffelser som honoreres med overtredelsesgebyr.
Rekordår for overtredelsesgebyr
Kofa mistet mulighet til å ilegge slike gebyrer i 2012, men fikk den tilbake i 2017 – året da null overtredelsesgebyrer ble ilagt. Både i 2010 og 2011 ble det ilagt 13 overtredelsesgebyrer. Ikke i noen av årene før Kofa mistet muligheten til å ilegge slikt gebyr, nådde man opp i like mange sanksjoner på dette punktet. Året 2020 representerer m.a.o. et rekordår i antall ilagte overtredelsesgebyr. Men fortsatt ligger tallet for innkomne prioriterte gebyrsaker godt under rekordårene 2010 og 2011.
Bli den første til å kommentere på "Kofa lykkes med sin dugnadsinnsats, men tunge gebyrsaker strømmer på"