I konkurransegrunnlaget var det intet som indikerte at kommunen ville akseptere noe annen teknologi enn det oppgitte kravet med hensyn til utslipp. Likevel ble et «nesten»-tilbud godtatt, og den som hadde det, var den leverandøren som ble valgt. Dette representerer et brudd på det grunnleggende prinsippet om likebehandling, fastslo Kofa.
I Kofa-sak 2017/74 handler det om forsyningsforskriften og en verdi på anskaffelsen som innebærer en frivillig kunngjøring. Det var Oppegård kommune som i mars i fjor skulle kjøpe strømaggregat på hjul. I utgangspunktet vil konkurransen avgjøres på grunnlag av de innleverte tilbudene, het det i konkurransegrunnlaget, men oppdragsgiver forbeholder seg likevel retten til å gjennomføre forhandlinger. Dersom det gjennomføres forhandlinger vil samtlige tilbydere bli invitert og få anledning til å inngi revidert tilbud.
I spesifikasjonen sto det at det kreves at tilbudt utstyr innehar teknologi tilsvarende euroklasse Euro-6 med hensyn til utslipp. Men det viste seg i avklaringsrunden at dette kravet ikke gjaldt for en slik vare som anskaffelsen gjaldt, og oppdragsgiveren endret dermed kravet til Euro Stage IIIA. Kravet innebærer begrensninger på maskinens utslipp av CO (karbonmonoksid), HC (unburned hydrocarbons), NOx (nitrogenoksid) og PM (particulate matter).
Oppfylte ikke miljø-/utslippskravet
Klageren i saken hadde via innsyn sjekket ut at den valgte leverandøren ikke oppfylte miljø-/utslippskravet om Euro Stage III A, og mente at leverandøren skulle ha vært avvist.
– Avvisning av tilbud er ikke direkte regulert i forsyningsforskriften del I, skriver Kofa. Det gjelder dermed ingen uttrykkelige regler om avvisningsplikt for anskaffelser som følger denne delen av forskriften. Det grunnleggende prinsippet om likebehandling i loven § 4, vil likevel kunne forhindre oppdragsgiver fra å akseptere et tilbud, for eksempel der tilbudet inneholder vesentlige avvik fra konkurransegrunnlaget.
Avvik fra kravet om teknologi
I valgte leverandørens tilbud gikk det frem at det tilbudte aggregatet «ikke [har] Euro 6, men er Ce-godkjent og opprettholder utslippskravene for Dieselgeneratorer». Etter kommunens egne vurderinger ligger det tilbudte strømaggregatet innenfor de tillatte Euro Stage III A-verdiene på to av de nevnte parameterne. På de øvrige parameterne ligger aggregatet over de tillatte verdiene. Dermed konstaterte Kofa at valgte leverandørs tilbud avviker altså fra kravet om teknologi tilsvarende Euro Stage III A med hensyn til utslipp.
Oppdragsgiveren mente at avviket likevel ikke er vesentlig, og viste i denne forbindelse til at aggregatene bare vil bli brukt i nødstilfeller, og at miljøbelastningen derfor uansett vil være minimal. Men, skriver Kofa, i konkurransegrunnlaget var det imidlertid ingenting som indikerte at kommunen ville akseptere noe annet enn teknologi tilsvarende Euro Stage III A med hensyn til utslipp. Kofa fortsatte:
– Det er på denne bakgrunn nærliggende å anta at potensielle leverandører kan ha avstått fra å delta i konkurransen som følge av manglende oppfyllelse av dette miljø-/utslippskravet. Hadde det vært klart allerede ut fra konkurransegrunnlaget at innklagede ville akseptere avvik fra Stage III A-standarden, er det nærliggende å gå ut fra at tilbyderne i konkurransen kunne ha levert andre og rimeligere produkter.
Bli den første til å kommentere på "Kofa slo ned på oppdragsgiver som godtok et «nesten»-tilbud"