Kommune med regelbrudd i hver femte kontrollerte anskaffelse

Skriv ut artikkelen

Brudd på regelverket 20% av de kontrollerte anskaffelsene. Det var konklusjonen i en revisjonsrapport som gjaldt Nes kommune. Her var det gjort direktekjøp for mellom 400 000 og 600 000 kroner, og det manglet avtale for kjøp opp mot en mill. Funnene var en vekker for kommunen, der administrasjonen nå er i gang med full gjennomgang og en styrking av anskaffelseskompetansen.

Nes kommune i Viken fylke har om lag 20 000 innbyggere. En revisjonsrapport som gjelder kommunens anskaffelsesspraksis har nylig vært innom kommunens kontrollutvalg. Det var Romerike Revisjonen IKS, som kontrollerte perioden 1. januar til 31. desember 2019 for anskaffelser bokført i kommunens driftsregnskap som er større enn kr 300 000,-.

Det ble konstatert at kommunen hadde foretatt anskaffelser av varer og tjenester hvor anskaffelsen ikke har vært gjenstand for anbudskonkurranse. For disse anskaffelsene har kommunens praksis, etter revisjonens mening, ikke vært i samsvar med eget innkjøpsreglement og lov om offentlige anskaffelser.

Brudd i 20% av tilfellene

Av 78 kontrollerte leverandører fant revisjonen at det var inngått rammeavtaler via Øvre Romerike Innkjøpssamarbeid (ØRIK) med 56 av disse. I dokumentene fra møtet i kontrollutvalget kommer det frem at revisjonen fant brudd i 16 av tilfellene. Det er drøyt 20%. Revisjonen mener at:

• … der det ikke er inngått rammeavtale, har kommunen foretatt direktekjøp av varer/tjenester uten reell konkurranse.

• … kommunen har foretatt direktekjøp av varer/tjenester utenom rammeavtaler, uten at det er tilstrekkelig dokumentert at de leverandører som kommunen har inngått rammeavtale med, ikke kan levere etterspurt vare/tjeneste.

Det foreligger ikke protokoll, ifølge revisjonen, fra en minikonkurranse for en kontrakt på fem mill., og en kontrakt på en mill. Samtidig skriver revisjonen at den ikke finner/at det mangler avtaler for en rekke kjøp verd mellom 360 000 og en mill., samt flere direktekjøp til en verdi mellom 400 000 og 600 000 kroner.

Må styrke sin praksis

I en uttalelse fra revisjonen til bladet Raumnes heter det at kommunen ikke har alle rutiner og dokumentasjon helt på stell. Kommunen må styrke praksisen rundt offentlige anskaffelser. Man kan ikke bare uten videre kjøpe fra en lokal leverandør, men må sikre reel konkurranse og kunne dokumentere at regelverket er fulgt.

Kommuneadministrasjonen har igangsatt en grundig gjennomgang av de funnene revisjonen har gjort. Det er ulike begrunnelser for de avvikene revisjonen har funnet. Det er blant annet manglende dokumentasjon, uforutsette hendelser og forhold der det skulle vært gjennomført en konkurranse, heter det. En prosess for gjennomgang av interne prosedyrer og for å forsterke internkontrollen og opplæring er i gang. I tillegg skal det ansettes en jurist som med 20% av stillingen skal styrke kommunens innkjøpsfaglige kompetanse.

Bli den første til å kommentere på "Kommune med regelbrudd i hver femte kontrollerte anskaffelse"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.