Krav om åpenhet om faktiske kjøp og kontrakter krever digitale systemer og analyseverktøy som enkelt kan ta ut slike rapporter. Dette finnes ikke i dag, og da det kan det bli store og krevende konsekvensen av kravet. Det slår Buskerud fylkeskommune fast i et høringssvar og krever mer utredning før et slikt åpenhetskrav iverksettes. Noen begeistring fra fylkeskommunens side er heller ikke å spore når det gjelder forslaget fra Anskaffelsesutvalget om å innføre en oppsigelsesplikt der en tildelingsbeslutning er kjent ulovlig ved endelig avgjørelse fra KOFA eller domstolene.
Det er ikke mulig, på nåværende tidspunkt, å anslå omfanget av økonomiske eller administrative konsekvenser av foreslått nytt regelverk, slår Buskerud fylkeskommune fast i sitt høringssvar til Anskaffelsesutvalgets delutredning nr. 2. En intensjon med revideringen av regelverket er å forenkle. I sitt høringssvar søker fylkeskommunen å påpeke forhold hvor de mener det er en ubalanse mellom foreslåtte forenklinger og de økonomiske og administrative konsekvensene forslaget vil kunne medføre for fylkeskommunen.
Krav om åpenhet
Ett av disse forholdene gjelder ved krav om åpenhet om faktiske kjøp og kontrakter. Der er det en forutsetning at det finnes digitale systemer og analyseverktøy som enkelt kan ta ut slike rapporter. Dette finnes ikke i dag, heter det, og det kan medføre at tallene som legges ut, fort vil gi et misvisende bilde og få leverandørene til å reagere på tallene som står der. Konsekvensen kan lett bli at oppdragsgiver må bruke store ressurser på å forklare og forsvare tallene som er gitt ut.
Derfor får mindretallet i Anskaffelsesutvalget støtte i at de administrative byrdene og kostnadene forslaget medfører for oppdragsgiver, må vurderes og utredes ytterligere dersom det er ønskelig å innføre en slik bestemmelse.
Oppsigelsesplikt
Mindretallets vurderinger og dissens får også fylkeskommunens støtte rundt forslaget om å innføre en oppsigelsesplikt der en tildelingsbeslutning er kjent ulovlig ved endelig avgjørelse fra KOFA eller domstolene.
– Hensynet til partenes behov for å innrette seg etter kontrakten må veie tungt, heter det i høringssvaret. Det kan være akutte behov som gjør at offentlige oppdragsgiver inngår kontrakten før KOFA har kommet med sin avgjørelse. Det kan også være situasjoner hvor en offentlig oppdragsgiver inngår kontrakt etter at KOFA har funnet tildelingen i tråd med anskaffelsesregelverket. I slike situasjoner må oppdragsgiver og leverandør kunne innrette seg i den tro at kontrakten består. Dette må gjelde selv om domstolen eller KOFA senere kommer til at tildelingen var ulovlig ved endelig avgjørelse.
Store konsekvenser
En plikt til å si opp en allerede inngått kontrakt kan få store konsekvenser for en oppdragsgiver. En konsekvens av at det foreligger en inngått kontrakt i strid med anskaffelsesregelverket, er at den forbigåtte leverandør vil kunne fremme erstatning for positiv kontraktsinteresse, skriver Buskerud fylkeskommune. I tillegg vil oppdragsgiver risikere erstatning for påløpte kostnader fra leverandøren som man har et kontraktsforhold til.
Flertallets argument om å gjenåpne konkurransen vil heller ikke ha noe for seg, mener fylkeskommunen, da en offentlig oppdragsgiver uansett må starte helt på nytt med anskaffelsen. Dette skyldes at det ikke foreligger gjenværende bindende tilbud. En tilbyder kan ikke bli tvunget til å vedstå sine tilbud i lang tid med argumentasjon om at noe kan skje i fremtiden.
Store tap, usikker kontraktspart
En slik plikt vil også kunne påføre en offentlig oppdragsgiver store økonomiske tap og forsinkelser. Oppdragsgiver vil bli tvunget ut i en 4 til 5 måneders forsinkelse samtidig som vanskelige vurderinger må gjøres da behovet for varen eller tjenesten fortsatt er høyst til stede. I slike tilfeller vil også oppdragsgiver fremstå som en usikker kontraktspart, noe som kan føre til økte priser ettersom denne usikkerheten vil måtte prises inn i leverandørens tilbud. Effekten av oppsigelsesplikten fremstår således som lite samfunnsøkonomisk og fremmer ikke effektiv bruk av samfunnets ressurser, konstaterer Buskerud fylkeskommune i sitt høringssvar.
Bli den første til å kommentere på "Liten begeistring for ny oppsigelsesplikt – og for åpenhetskrav pr. idag"