Mener samfunnshensyn kompliserer allerede kompliserte regler

Anbud365: Mener samfunnshensyn kompliserer allerede kompliserte reglerAdvokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig er positive til mange av forslagene til Anskaffelsesutvalget når det kommer håndhevingsreglene: - Særlig er det etterlengtet at Konkurransetilsynet foreslås gitt en rolle i håndhevingsregimet, heter det fra advokatene Anders Thue (t.v.) og Espen Bakken i Simonsen Vogt Wiig.

Skriv ut artikkelen

– Vår erfaring er at samfunnshensyn i offentlige anskaffelser kompliserer et allerede komplisert regelverk, heter det i høringssvaret fra Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig til Anskaffelsesutvalgets delutredning nr. 2. Etter deres oppfatning bør det heller vurderes om samfunnshensyn i større kan reguleres på andre måter enn igjennom anskaffelsesregelverket. Hvis det lykkes, kan anskaffelsesregelverket forenkles, mens det aktuelle samfunnshensynet kan få større gjennomslag ved at det også ivaretas generelt og dermed også i private anskaffelser.

Etter vår oppfatning, heter det i høringssvaret, kan det ikke bli noen skikkelig forenkling før EU endrer anskaffelsesdirektivene. Man kunne ha ønsket seg at EU samlet alt i ett direktiv og hadde ett strengt regime og ett mildere regime. – Slik situasjonen er nå, er det på nasjonalt nivå et utall regimer, alt ettersom hvilket område man er på og hvilken kontraktsverdi man har med å gjøre, slås det fast, og det er lite den norske lovgiveren får gjort med å forenkle dette.

Ikke gjøre reglene mer kompliserte

Det den norske lovgiveren kan gjøre noe med, mener Simonsen Vogt Wiig, er imidlertid å ikke gjøre regelverket mer komplisert enn det EU-direktivene krever. Ett området hvor de mener at utvalgets forslag kan være unødvendig kompliserende er for bygge- og anleggskontrakter, der utvalget foreslår ett unødvendig lag med prosedyreregler.

Et annet område hvor reglene har est ut de senere år er når det kommer til samfunnshensyn: – Vår erfaring er at samfunnshensyn i offentlige anskaffelser kompliserer et allerede komplisert regelverk, fremholder advokatfirmaet i sitt høringssvar. Lovgiver bør etter vår oppfatning vurdere om samfunnshensyn i større kan reguleres på andre måter enn igjennom anskaffelsesregelverket. Hvis lovgiver lykkes med dette, kan anskaffelsesregelverket forenkles, mens det aktuelle samfunnshensynet kan få større gjennomslag ved at det også ivaretas generelt og dermed også i private anskaffelser.

Vesentlig bedre enn 30%-regelen

Utvalgets forslag når det kommer til klima- og miljøkrav, heter det, er vesentlig bedre enn hovedregelen om 30 % vekting som gjelder i dag. En av grunnene til dette er at de mener at 30 %-regelen ikke var tilstrekkelig gjennomarbeidet da den ble innført. – Dersom lovgiver fortsatt vurderer en 30 %-regel må lovgiver i alle fall sette seg godt inn i hva det betyr at et tildelingskriterium vektes med 30 %, slås det fast.

Håndheving

Simonsen Vogt Wiig er positive til mange av forslagene til utvalget når det kommer håndhevingsreglene: – Særlig er det etterlengtet at Konkurransetilsynet foreslås gitt en rolle i håndhevingsregimet. Anskaffelsesregelverket synes for viktig, fremholdes det i høringssvaret, og omfatter for store verdier, til at man i realiteten skal overlate all håndheving til private. Privat håndheving er vel og bra, men da som et supplement til offentlig tilsyn.

I det store og det hele vil det være nokså tilfeldig om en forbigått leverandør har vilje og evne til å ta opp kampen for å håndheve brudd på anskaffelsesregelverket. I mange saker, som f.eks. saker om sanksjonen uten virkning, vil det dessuten være lite å hente selv ved seier. Dette har ført til at det nåværende håndhevingsregimet for ulovlige direkte anskaffelser ikke har vært vellykket, mener Simonsen Vogt Wiig.

Økt saksmengde uten ressurser

– Vi støtter videre at KOFA får utvidet kompetanse og at uttalelser fra KOFA gjøres bindende, skriver advokatfirmaet i sitt høringssvar. Vi er usikre på om det er en god løsning på nåværende tidspunkt å gi klage til KOFA suspensiv effekt. Dette skyldes først og fremst at vi mener at saksmengden vil øke betydelig i KOFA og det er ikke planlagt tilført tilsvarende ressurser for å ta hånd om saksmengden. Saksmengden kan riktignok justeres med et økt klagegebyr, men dette vil igjen motvirke et av formålet med revisjonen, bedre tilgang for små og mellomstore virksomheter. Simonsen Vogt Wiig er også kritiske til at KOFA skal få tilgang på saksdokumentene uavhengig av lovpålagt taushetsplikt.

Bli den første til å kommentere på "Mener samfunnshensyn kompliserer allerede kompliserte regler"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.