Innen 1. juli skal det foreligge anbefalinger om “beste praksis” for kontraktsoppfølging. 15. februar starter DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) for alvor. En rekke organisasjoner, institusjoner og offentlige oppdragsgivere er invitert til å delta i arbeidet. Men innkjøpere har overfor Anbud365 allerede gjort det klart hva de ønsker seg av veiledningen: Tilpasset en innkjøpers hverdag, gjør den ikke for kompleks og håpet er en brukervennlig sjekkliste (se mer nederst i saken).
Regjeringen har lansert Norgesmodellen med nasjonale seriøsitetskrav for å bekjempe og forhindre arbeidslivskriminalitet og sosial dumping, i forbindelse med offentlige anskaffelser. Da er oppfølgingen av kravene viktig, og kontraktsoppfølging har lenge vært å betrakte som anskaffelsesverdenens akilleshæl.
I tildelingsbrevet for 2023 er Finansdepartementet, og dermed regjeringen, tydelig på at det fra DFØs side skal foreligge en «beste praksis»-veiledning om kontraktsoppfølging innen 1. juli i år. Og det er nettopp innføring av Norgesmodellens første fase som er motivasjonen, samt at noe trengs for å få fart i oppfølgingen av kontraktene.
Mange skal med
DFØ har som ledd i sitt arbeid invitert KS, Arbeidstilsynet, partene i arbeidslivet samt representanter for offentlige oppdragsgivere til å delta i arbeidet med å utarbeide anbefalinger om “beste praksis” for kontraktsoppfølging. Det er fint om deltakerne i arbeidet har erfaring med arbeid med kontraktsoppfølging og oppfølging av seriøsitetskrav, heter det i invitasjonen, der DFØ skriver at det er en vesentlig forutsetning at offentlige oppdragsgivere følger opp inngåtte kontrakter for å bidra til at seriøsitetskrav overholdes.
“Beste praksis” for kontraktsoppfølging vil omfatte anbefalinger om organisatoriske forhold som lederforankring, ressursbehov mv., gjennomføring av risikovurderinger og anbefalinger om hvordan avvik og mislighold bør følges opp mv. Anbefalingene skal gjelde både for større og mindre offentlige virksomheter.
Fem fysiske samlinger
DFØ vil i forbindelse med «beste praksis»-arbeidet arrangere fem fysiske halvdagssamlinger hvor det også blir mulig å delta digitalt. De aktuelle datoene og temaene er:
- 15.2.23 Oppstartssamling
- 8.3.23 Risikoworkshop kartlegging av systemer, rutiner, metodikk og evt. verktøy
- 29.3.23 Workshop om kontraktsvilkår avvikshåndtering og sanksjoner
- 28.4.23 Workshop om lederforankring og organisatoriske forhold som ressursbehov, behov for ulike roller mv.
- 30.5.23 Workshop for å teste ut resultater og utkast på arbeidsgruppen
Workshopene om kartlegging av beste praksis i mars og april er for representanter for oppdragsgivere, men DFØ understreker at de ønsker å invitere partene fra arbeidslivet og Arbeidstilsynet til å til å delta fra starten av arbeidet og til å gi innspill underveis i arbeidet og i siste møte i mai.
Innkjøper-krav
Anbud365 har intervjuet tre innkjøpere i det offentlige – en i en fylkeskommune, en i en stor kommune og en i en mindre kommune om hva de ønsker av en slik «beste praksis» for at de skal kunne fungere i praksis:
Bli den første til å kommentere på "Nå starter arbeidet med «beste praksis» for kontraktsoppfølging for alvor"