Nordlands-kommune med fire grep for å fremme lokale i anskaffelser

Anbud365: Nordlands-kommune med fire grep for å fremme lokale i anskaffelser - kopiDet handlingsrommet som er tillatt etter anskaffelsesregelverket ved bruk av dialogmøter er gull verdt for både Vefsn kommune som oppdragsgiver og leverandørmarkedet. På bildet kommunens innkjøpsleder, Ewa Rosting Enge.

Skriv ut artikkelen

Fire grep fra Vefsn kommune i Nordland sikter inn mot å engasjere det lokale markedet når kommunen skal kjøpe inn. Det heter bl.a. at i planleggingsfasen av en konkurranse bør man gjøre seg kjent med det lokale/regionale markedet og i god tid informere om kommende muligheter. Likeledes bør både store og små anbud kunngjøres, om mulig også via epost til aktuelle tilbydere.

Kommunen har drøyt 13 000 innbyggere og jobber bevisst mot det lokale markedet for å legge til rette for at lokale bedrifter kan delta i anbudskonkurranser, skriver det statlige Distriktssenteret på sine nettsider.

– Kommunen kan ikke favorisere lokale bedrifter, da det vil være i strid med regelverket. Men vi ønsker å motivere lokale bedrifter til å delta aktivt i anbudskonkurranser ved å informere de, sier innkjøpsleder Ewa Rosting Enge i Vefsn kommune.

Epost til lokale bedrifter

Vefsn annonserer lokalt og legger kunngjøringstekster ut på kommunens hjemmeside, i tillegg til å kunngjøre anbudskonkurranser i Mercell-portalen og på Doffin. Kommunen bruker også Facebook for å informere. Så langt som mulig blir utlysningstekster også sendt på e-post til lokale bedrifter.

Kommunen arrangerer også kurs for aktuelle leverandører i elektronisk tilbudslevering. I forkant av større utlysninger arrangerer kommunen dialogmøter med bransjene eller leverandører. Her informerer kommunen om sine behov, og får nyttige innspill fra markedet.

Gull verd

Det handlingsrommet som er tillatt ved bruk av dialogmøter er gull verdt for både kommunen som oppdragsgiver og leverandørmarkedet.

De gode grep fra Vefsn kommune:

  1. Kunngjør både små og store anbud fordi det er sunt med konkurranse. Slik kan flere i næringslivet få delta og kommunen kan få den beste prisen og beste løsningen i forhold til beskrevet krav om leveringstid og kvalitet, som ofte er de vanligste tildelingskriteriene for en avtale/kontrakt.
  2. Det kan være fornuftig å dele opp store anbud i delkontrakter (spesielt bygg- og anleggskontrakter), slik at mindre og lokale bedrifter får mulighet til å delta.
  3. Velgikke nødvendigvis løsningen med totalentreprise eller generalentreprise slik at hovedleverandør bestemmer hvem som skal være underleverandører. Det kan gi høyere pris og færre oppdrag til lokale bedrifter.
  4. Generelt bør man i planleggingsfasen av en konkurranse gjøre seg kjent med det lokale/regionale markedet og i god tid informere om kommende muligheter. En lokal forhandler er ofte tilknyttet en kjede eller en større ekstern leverandør og det er derfor viktig at man minner om muligheten for et samarbeid mellom kjede og forhandler. I tillegg oppfordrer vi leverandører til å samarbeide – om så med sin argeste konkurrent – som en mulighet for å kunne bli leverandør.

Bli den første til å kommentere på "Nordlands-kommune med fire grep for å fremme lokale i anskaffelser"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.