Riksrevisor Per-Kristian Foss svinget virkelig pisken i et innlegg på NHOs anskaffelseskonferanse i går: Det utrolig mye slendrian og arroganse i statlig forvaltning, «Slik gjør vi det her»-holdningen viser arrogansen. Han kritiserte også mangelfull oppfølging av Riksrevisjonens rapporter i den statlige forvaltningen: Det får jo ikke noen konsekvenser å bryte anskaffelsesregelverket, man blir ikke sparket og det kommer ikke på rullebladet.
Under overskriften «Tilsyn hindrer anbudsjuks» satte NHO sitt krav om å etablere et tilsyn for offentlige anskaffelser under debatt på sin anskaffelseskonferanse. NHOs egen anskaffelsesekspert, advokat Arnhild D. Gjønnes, var klar på at et slik tilsyn trengtes. Det var hennes erfaring at bedrifter i en anbudskonkurranse kunne komme over noe de mente var korrupsjon eller liknende, og kom da til NHO for å få deres organisasjon til å ta saken.
Professor Tina Søreide ved Norges Handelshøyskole mente det kunne være behov for et sted å si ifra, noe også redaksjonssjef i Dagbladet, Siri Gedde-Dahl, sa seg enig i. Åpenhet er svært viktig, understreket redaksjonssjefen. Direktør Lars Sørgaard i Konkurransetilsynet viste til svenske erfaringer med tilsyn med offentlige anskaffelser, og ar klar på at Norge burde følge i svenskes fotspor. Det er et missing link, sa han, mellom Kofa, Riksrevisjonen og kommunerevisjonene. Et vesentlig poeng er at det dreier seg om svært store beløp – offentlige penger – og mer kompetanse løser ikke korrupsjonsfaren. Man trenger mulighet til å finne og sanksjonere, skaffe et ris bak speilet.
Statlig tilsyn og kommunene
Et eventuelt statlig tilsyn må sees i sammenheng med kommunenes egne undersøkelser, påpekte Rune Tokle, daglig leder i Norges Kommunerevisorforbund. Han ønsket også tips velkommen til de respektive kommuners kontrollutvalg og kommunerevisjoner om noe opplevdes som foruroligende med hensyn til praktisering av regelverket for offentlige anskaffelser.
Riksrevisor Per-Kristian Foss kunne fortelle at Riksrevisjonen siden 2014 hadde gjort 16 undersøkelser der offentlige anskaffelser helt eller delvis hadde vært hovedformålet. Han kritiserte mangel på oppfølging av revisjonsrapportene – har man noen gang hørt en avtroppende statsråd rose seg av at han har fulgt tett opp underliggende etater, spurte Foss. Dessuten er det utrolig mye slendrian og arroganse i statlig forvaltning, kanskje ikke så mye korrupsjon. Men «slik gjør vi det her»-holdningen viser arrogansen, fremholdt han.
Eksempler
Et departement hadde holdt på med en og samme avtale i årevis uten ny kunngjøring av avtalen, og da man bestemte seg for å kunngjøre, gikk det enda mange år før så skjedde. Ifølge riksrevisor Foss, som også avla Statens vegvesen en visitt: Et eksempel er at man laget avtale for leveranse, men når den var for liten, tok man nærmest kontakt med en bekjent for å få resten av en slik leveranse – som viste seg å bli større enn hva avtalen i seg selv var.
Ulovlige direkteanskaffelser var det også å finne i Riksrevisjonens undersøkelsene, kontraktsverdien var satt for lavt, oppdraget var ikke kunngjort internasjonalt og CPV-kodene var feil. Foss kunne fortelle om en undersøkelse som viste at i 65% av anskaffelsene var det ikke oppfølging av krav til lønns- og arbeidsvilkår hos leverandøren.
Mangel på oppfølging
Utfordringen var, ifølge Foss, mangel på oppfølging. Det følger ingen konsekvenser av å bryte regelverket, man blir ikke sparket, det kommer ikke på noens rulleblad. Noen i forvaltningen sitter is tillingen veldig lenge, legger seg til vaner uten hensyn til regelverket for offentlige anskaffelser. Når en statsråd får kjeft fra Riksrevisjonen, synes det ikke å bety så mye nedover i systemet, og – som han selv som statsråd hadde hørt – «det skjer jo så mye rart nede i Stortinget».
Bli den første til å kommentere på "Riksrevisor Foss på NHO-konferanse: Utrolig mye slendrian og arroganse i statlig forvaltning"