Det er stor mangel på data og statistikk innenfor offentlige anskaffelser. Det gjør det umulig å analysere data og få innsikt i både innkjøpsprosessene og hva pengene går til. Hele seks av ti offentlige institusjoner har ikke oversikt over hvem de kjøper av, hvor de kjøper fra og for hvor mye. Dette sier høyskolelektor Marius Langseth ved Høyskolen Kristiania. Hans forskning viser at betydelige deler av offentlige enheter for innkjøp ikke utfører nødvendige analyser av forbruket sitt.
Langseth forsvarte nylig sin doktorgradsavhandling ved NTNU: Data-Driven Decision-Making in the Public Procurement System: The Case of Norway. I den anledning har han latt seg intervjue av forskning.no.
Data- og statistikkmangel
I intervjuet slår han fast at det er et presserende behov for en mer datadrevet tilnærming til offentlige innkjøp: – Min forskning viser at betydelige deler av offentlige enheter for innkjøp ikke utfører nødvendige analyser av forbruket sitt, fremholder Langseth. Men forskningen viser også at de kommunene som faktisk har datasystemer for å overvåke innkjøp og for å analysere denne typen data, både sparer penger og gjør bedre og mer bærekraftige beslutninger om innkjøp over tid, sier han.
Han mener man trenger et helhetlig nasjonalt rammeverk for å forbedre situasjonen. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) kan, ifølge Langseth, spille en nøkkelrolle gjennom å investere i det som kalles «Business Intelligence»-systemer. Dette er datadrevne systemer som omdanner rådata til meningsfull og nyttig informasjon, og gir grunnlag for informerte beslutninger når de gjør ulike typer innkjøp.
Krever mye kompetanse
Langseth er også leder av Anskaffelsesakademiet. I intervjuet med forskning.no retter han også søkelyset mot at det i dag ikke er noe krav til formell kunnskap og kompetanse blant innkjøperne som forvalter alle innkjøpsmilliardene.
– Innkjøp er et fagfelt som krever mye kompetanse. Det bør stilles krav til de som skal bli offentlige innkjøpere. Innkjøp handler om noe langt mer enn å bestille varer. Det handler om å finne riktige leverandører som kan levere og inngå langvarige og bærekraftige kontrakter. Og ikke minst handler det om hvordan innkjøpene kan understøtte virksomhetens strategiske mål. Slik blir de faktisk et verktøy for å nå disse målene, slår Langseth fast.
Det kommer fram i hans forskning at det faktisk er svært lite enighet blant innkjøpere om hva bærekraft egentlig betyr: –Det mangler en enhetlig forståelse av hva bærekraft faktisk innebærer. Det skaper store utfordringer når man skal vurdere effekten av bærekraftige anskaffelser. Når man ikke er enige om hva man snakker om, blir det vanskelig å måle den totale effekten av bærekraftige innkjøp, sier Langseth.
Bli den første til å kommentere på "Stor data- og statistikkmangel hindrer nødvendige analyser av eget forbruk"