Et stort effektiviseringspotensial er å hente i bruk av etablerte miljøstandarder som miljøsertifisering og miljømerking. Der det er tilgjengelig, bør bruk av miljøsertifisering av virksomheten og miljømerkede produkter være minimumskrav i offentlige anskaffelser, enten som absolutte krav – kvalifikasjonskrav og kravspesifikasjon – eller som kontraktsvilkår i umodne markeder. Dette skriver Stiftelsen Miljøfyrtårn til Anskaffelsesutvalget.
Det er over 9600 virksomheter som er miljøfyrtårnsertifisert. Av de 7400 miljøfyrtårnsertifiserte virksomheter i privat sektor, har over 3200 ti eller færre ansatte.
Hensynet til små og mellomstore bedrifter (SMB) bør være førende for utvalgets arbeid, også med tanke på miljøkrav, heter det i innspillet fra Stiftelsen Miljøfyrtårn til Anskaffelsesutvalget. Den beste måten å ta hensyn til SMB-er på, er ikke å senke ambisjonene for miljøeffekten av anskaffelsen, men å stille kravene på en slik måte at også mindre bedrifter kan levere. Å stille miljøkrav til leverandørene behøver ikke være til hinder for små leverandører, men kan tvert imot gi små bedrifter det incentivet de behøver for å komme i gang med kontinuerlig forbedring av eget klima- og miljøavtrykk.
Frustrerte bedrifter
I sitt innspill skriver Stiftelsen Miljøfyrtårn at de har registrert bedrifter som er frustrert fordi offentlige innkjøpere ikke verdsetter innsats og investeringer som bidrar til å nå klima- og naturmålene. Praksisen står i kontrast til de skyhøye politiske ambisjonene på området og tydelige uttalelser om at offentlige er og skal være et viktig virkemiddel i det grønne skiftet, heter det.
Stiftelsen Miljøfyrtårn oppfordrer til å tydeliggjøre innkjøpers mulighetsrom til å stille krav om tredjepartssertifisert miljøledelse. Tredjepartssertifiserte ordninger som miljøsertifisering og miljømerking gir faglig kvalitetssikring og en enkel dokumentasjon. Det er særlig forenklende for små innkjøpere og små leverandører, konstaterer Stiftelsen Miljøfyrtårn.
Som kontraktsvilkår
Lovverket kan med fordel også tydeliggjøre at miljøsertifisering kan stilles som kontraktsvilkår der det vil være konkurransehemmende å stille dette som et kvalifikasjonskrav, fremholdes det i innspillet.
Risikoen for å bli klaget inn til KOFA kan hindre innkjøpere fra å stille ambisiøse miljøkrav, fremhever Stiftelsen, og oppfordrer derfor utvalget til å foreslå en innretning av lovverket som gjør det til en større risiko å ikke stille tilstrekkelig ambisiøse klima- og miljøkrav.
Miljøsertifisering er forenklende
Standardiserte miljø- og dokumentasjonskrav forenkler anbudsprosessen for alle involverte, heter det. Miljøsertifisering er forenklende for innkjøpere som kan sjekke sertifikat/lisensnummer heller enn å vurdere kvalitative beskrivelser. Krav om miljøsertifisering er også forenklende for leverandører som da møter likelydende krav fra alle innkjøpere og kan vise til sertifikat/ lisensnummer heller enn å benytte ressurser på kvalitative beskrivelser.
Bli den første til å kommentere på "Stort effektiviseringspotensial i å benytte etablerte miljøstandarder"