Anbudskonkurranser er en økonomisk belastning i designbransjen. I en omfattende undersøkelse sier 44% av lederne av designbyråer at de nå bruker mer tid på anbudskonkurranser enn før. 4 av 5 mener anbudene ikke er tilpasset designkjøp. I flere bransjer reageres det nå på tidsbruken som kreves av SMB-ere i anbudsprosesser.
Rapporten «Er dette den nye normalen?» viser resultatene fra den fjerde i rekken av bransjeundersøkelser i regi av Grafill, som er en landsomfattende forening for skapere av design, illustrasjon og visuell kommunikasjon. Godt over 800 svar kom inn i undersøkelsen. Grafill samler i undersøkelsen inn svar fra designledere og byråeiere, selvstendig næringsdrivende og frilansere, ansatte, studenter, nyutdannede og arbeidsledige.
Kilde til økonomisk belastning
Anbudskonkurranser er en kilde til økonomisk belastning fordi de krever så stor innsats og mye tid, heter det i Grafills presentasjon av sin undersøkelse. Flere bransjer og bransjeorganisasjoner reagerer på tidsbruken som kreves av små og mellomstore bedrifter i anbudsprosesser.
Det har også vakt sterke reaksjoner at man blir bedt om å levere ferdige resultat i prosessen, timer man kunne brukt på fakturerbart arbeid, og flere har valgt å trekke seg helt ut av konkurransene, fremgår det av Grafills rapport. Blant designlederne i undersøkelsen rapporterer 44% at de nå bruker mer tid på anbudskonkurranser enn før, og 4 av 5 mener anbudene ikke er tilpasset designkjøp. De fleste ledere i bransjen gjør klare avveininger om det er økonomisk risiko å levere på anbud. Og Grafill skriver at det er gledelig å se at hele 72% sier de ikke leverer gratisarbeid.




Bli den første til å kommentere på "Undersøkelse: 4 av 5 mener anbudene ikke er tilpasset designkjøp"