Om KOFA er det mest egnede organet for å vurdere klager på manglende oppfyllelse av klima- og miljøforpliktelser og andre samfunnshensyn bør utredes, mener Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) i sitt høringssvar til Anskaffelsesutvalgets delutredning nr. 2. DFØ peker på at det er behov for økt fagkompetanse for å vurdere klager knyttet til de ulike samfunnshensynene, og det må man, skriver DFØ, ta i betraktning ved valg av hvilket organ som er egnet til å følge opp. I dag råder ikke KOFA over spesifikk fagkompetanse på dette området.
I sitt høringssvar antar DFØ at Anskaffelsesutvalgets forslag til endringer knyttet til KOFA vil føre til en økning i nemndas saksmengde og dermed lengre saksbehandlingstid, og:
– Dersom KOFA får økt saksmengde uten at dette kompenseres med tilstrekkelig økte ressurser, risikerer man at KOFA vil kunne bli en flaskehals, noe som vil kunne svekke funksjonen til nemnda og medføre mindre effektiv håndheving, slår DFØ fast, og ber Nærings- og fiskeridepartementet se nærmere på saken.
Brudd på miljøkrav
I tillegg ønsker DFØ å trekke frem at innføringen av strengere miljøkrav tilsynelatende har forbedret leverandørers mulighet til å klage på manglende ivaretagelse av klima- og miljø, bl.a. gjennom å klage på manglende vekting av miljø som tildelingskriterium. DFØ ser et behov for å styrke håndhevingsmekanismene for brudd på miljøkrav, og mener det bør vurderes nærmere om dagens system for håndheving er tilpasset de økte ambisjonene for samfunnshensyn som det legges opp til.
DFØs anbefaling er at det bør utføres en samlet utredning av hvordan dagens håndhevingsmekanismer fungerer for brudd på regler om samfunnshensyn, og hvordan disse mekanismene kan styrkes.
Er KOFA mest egnet?
Utredningen bør etter DFØs oppfatning bl.a. vurdere om KOFA er det mest egnede organet for å vurdere klager på manglende oppfyllelse av klima- og miljøforpliktelser og andre samfunnshensyn. Det er, heter det, behov for økt fagkompetanse for å vurdere klager knyttet til de ulike samfunnshensynene, noe som må tas i betraktning ved en vurdering av hvilket organ som er egnet til å følge det opp. Eventuelle fordeler og ulemper ved offentlig tilsyn med samfunnsansvar bør også inngå i en utredning av hva som kan være god håndheving av samfunnshensyn, ifølge DFØ.
Sanksjonshjemler
Mulig innføring av egne sanksjonshjemler for å bedre sikre at reglene overholdes står også på DFØs liste. Deres erfaring er at uten sanksjonshjemler blir de obligatoriske kravene i praksis vanskelig å følge opp. Sanksjoner kan særlig være aktuelt for regler om obligatoriske minimumskrav. Et aktuelt tiltak som kan utredes, heter det, er en «si-fra»-mulighet dersom en oppdragsgiver f.eks. ikke tar inn de obligatoriske miljøkravene til utslippsfri byggeplass og ikke har begrunnet unntak.
Lavere klagegebyr?
Når det gjelder klage til KOFA ber DFØ departementet vurdere om klagegebyr for manglende etterlevelse av samfunnshensyn bør settes lavere enn alminnelige saker, eller fjernes i sin helhet. Dette mener DFØ vil være et viktig tiltak for å senke terskelen for å klage på bestemmelsene om samfunnshensyn, og dermed forbedre både håndhevingen og etterlevelsen.
Bli den første til å kommentere på "DFØ ber om utredning: Er KOFA egnet klageorgan for samfunnshensyn?"