To vesentlige forbehold ble ikke tillagt tilstrekkelig vekt ved kontraktstildelingen i Statens vegvesens prosjekt «AutoPASS Grindgut». Denne feilen kostet 25 millioner kroner i erstatning til forbigått tilbyder. Dette fremgår av en fersk dom i Borgarting lagmannsrett.
Borgarting lagmannsrett avsa nylig dom (LB–2015–72805) i erstatningssaken som Bt Signaal AS hadde anlagt. Utgangspunkt var at bedriften ikke fikk, men mente den skulle ha, en bompenge–kontrakt med Statens vegvesen. Det gjaldt prosjektet «AutoPASS Grindgut» der IBM kapret kontrakten. Konkurransen ble kunngjort i september 2012 og var avgrenset til det sentrale datasystemet (baksystemet) og skulle ikke omfatte løsninger for bomstasjoner i veinettet.
Anskaffelsen ble gjennomført som konkurranse med forhandling, der IBM og Bt Signaal sto igjen til slutt – etter prekvalifikasjon, forhandlinger, nye tilbud og nye tilbudsvurderinger fra Statens vegvesens side. I Bt Signaals tilbud var det ikke tatt forbehold, slik tilfellet var i IBMs. Etter fristen for det siste reviderte tilbudet, fjernet IBM ett av forbeholdene.
Jevne konkurrenter
Etter Statens vegvesens endelige evaluering sto de to tilbudene ganske likt – 9,7 poeng til Bt Signaal og 10 poeng til IBM.
Lagmannsretten kom til at Statens vegvesen hadde begått vesentlige feil under anbudskonkurransen, noe som skulle ha medført at IBMs tilbud ble avvist. Det er klar sannsynlighetsovervekt for at Bt Signaal ville fått kontrakten dersom feilene tenkes bort, heter det, og retten viser her til at bedriften var rangert som nr. 2. Konklusjonen var da at Bt Signaal har krav på å få erstattet sitt tap i form av den positive kontraktsinteresse.
Etter lagmannsrettens syn burde Statens vegvesen ha forstått at tilbudet fra IBM ikke kunne aksepteres med slike forbehold.
To vesentlige forbehold
Det ene av de to vesentlige forbeholdene gjaldt IBMs forbehold om verdens omspennende rett til å bruke all programvare som utvikles i prosjektet og som Statens vegvesen etter kontrakten får opphavsretten til. Lagmannsretten konkluderer med at forbeholdet kunne gitt IBM en stor økonomisk gevinst dersom prosjektet hadde blitt vellykket.
Det andre vesentlige forbeholdet dreier seg om overføring av risiko ved brudd på lovpålagte krav under utvikling av programvareløsninger. Her ble ansvaret overført til Statens vegvesen. Det er tale om en betydelig risiko på et helt sentralt punkt i kontrakten, som i verste fall kan få store økonomiske konsekvenser. Etter en samlet vurdering, skriver domstolen, må feilen Statens vegvesen her har begått, bedømmes som vesentlig.
Store kostnader
Retten minner også om at BT Signaal har en særlig kompetanse når det gjelder utvikling av programvare for bompengeløsning, og at selskapet langt på vei allerede hadde utviklet en løsning for Statens vegvesen. Det er ingen holdepunkter for å tro at Bt Signaal ville opplevde de problemer som IBM fikk. Så vidt skjønnes, heter det, hadde IBM ingen tidligere erfaring med utvikling av programvare for bompengeløsninger. IBM brukte over 200 000 timer på prosjektet før Statens vegvesen hevet kontakten på grunn av manglende/mangelfull leveranse, ifølge retten.
Bergensavisen skriver at Statens vegvesen skal ha brukt 170 millioner kroner på prosjektet før kontrakten ble hevet.
Bli den første til å kommentere på "Feil vektlegging av forbehold kostet 25 millioner"