Alle de 43 nye kommunene fra 1. januar 2020 er nå i gang med de nødvendige IKT-anskaffelsene. Hovedtyngden av systemer totalt for nye kommuner er sikret gjennom underskrevet kontrakt med leverandører. Mindre enn 10 kommuner sitter fortsatt og venter på svar på anbud som ligger ute. Dette opplyser Kartverket til Anbud365.
I siste utgave av nyhetsbrevet «Kommunalnytt» fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet var det et innslag om anbefalinger ved IKT-anskaffelser. Det er Kartverket som er IKT-koordinator for kommune- og regionreformene og i nyhetsbrevet gav Kartverket noen anbefalinger til kommuner om IKT-anskaffelser knyttet til reformene.
Anbud365 tok kontakt med Kartverket for å høre om det er mange kommuner som henger etter med IKT-anskaffelsene:
Undersøker status
På oppdrag fra Kartverket gjennomførte Kantar TNS høsten 2018 en undersøkelse på dette. Den viste at om lag 50 % av de 43 nye kommunene fra 2020 ikke hadde startet sine prosesser med anskaffelser. Kartverket følger nå i vinter/vår opp denne undersøkelsen med en ny undersøkelse som viser et betydelig bedre bilde. Alle kommuner er nå i gang, og hovedtyngden av systemer totalt for nye kommuner er sikret gjennom underskrevet kontrakt med leverandører. Porteføljen av fagsystemer hos nye kommuner er stor, og det tar tid før alle brikker er på plass – slik at der fortsatt er opp mot 30 av 43 kommuner som har et eller flere systemer de er i konkrete forhandlinger med leverandør på. Mindre enn 10 kommuner sitter fortsatt og venter på svar på anbud som ligger ute.
– Dette er så konkret vi ønsker å gå ut med antall nå, ut fra at dette er et bilde som forandrer seg (til det bedre) for hver dag og uke som går, heter det fra Kartverket.
IKT-anbefalingene
Dette er de tre IKT-anbefalingene til kommunene:
- Gå i dialog med egen leverandør omgående. Dersom dagens kommuner har flere leverandører på samme fagsystem, må alle kontaktes. Kommunen må foreta et valg av system og leverandør. Det er liten tid for anbudsprosesser.
- Dersom system fra en eksisterende leverandør videreføres, uten at det har vært en reell konkurransesituasjon, må dette gjøres kjent i markedet gjennom en intensjonskunngjøring etter gjeldende regler.
- Kommer kommunen sent i gang med anskaffelser vil Kartverket anbefale å kjøpe mest mulig hyllevare fra leverandører. Dette krever mindre tid og innsats fra alle ledd i anskaffelsen. Med dette så vil man kanskje ikke ha det mest optimale systemet for sin kommune fra 1. januar 2020. Da må man heller ha en plan for innovasjon etter dette tidspunktet.
Bli den første til å kommentere på "Alle 43 nye kommuner i full gang med nødvendige IKT-anskaffelser"