Hvordan utforme gode kvalitetskriterier (tildeling) når det gjelder håndverkertjenester, og hvilke tildelingskriterier vil kunne være relevante ved serviceavtaler? Slik spør Christine Frølich-Braathen i et dilemma hun har sendt inn til samarbeidsloungen på Anskaffelseskonferansen. Hun håper at anskaffelseskonferansen og samarbeidsloungen kan gi input på området, og ikke minst bidra til å knytte kontakter. Kanskje er det også starten på en felles arena utenfor anskaffelseskonferansen?
På Anskaffelseskonferansen i regi av Difi 28. oktober introduseres nemlig en samarbeidslounge. Det er en del av parallellsesjonene etter lunsj, og her kan interesserte konferanse-deltakere selv være med i diskusjonen både rundt egne diskusjonsbord, eller om aktuelt: fra scenen. Difi, i samarbeid med Anbud365, har etterlyst aktuelle dilemmaer til denne diskusjonen, og Frølich-Braathen leverte sitt bidrag. Det kan du også gjøre, send det til redaksjonen@anbud365.no.Og – du kan melde deg på Anskaffelseskonferansen her.
Frølich-Braathen er jurist og innkjøpsansvarlig ved Oslo kommunes eiendoms- og byfornyelsesetaten, og her er dilemmaet hun meldte inn til Anskaffelseskonferansen:
«- Hvordan utforme gode kvalitetskriterier (tildeling) når det gjelder håndverkertjenester? Eksempelvis ved malings- eller tømrerarbeid. Særlig interessant kan det være å diskutere de tilfellene der dette utføres som en utførelsesentreprise når man ikke har muligheten til å la leverandørene konkurrere på teknisk løsning.
– Hvilke tildelingskriterier vil kunne være relevante ved serviceavtaler?»
Anbud365 ville gjerne høre nærmere, og spurte:
• Hvor ligger utfordringen når det gjelder utforming av tildelingskriterier innenfor håndverkertjenester?
– Det er å finne gode tildelingskriterier annet enn pris, poengterer Frølich-Braathen. Eksempelvis hvis et hus skal males utvendig – hvordan kan vi skille leverandørene best mulig på annet enn pris? I mange konkurranser bruker vi gjerne oppdragsforståelse som et tildelingskriterium, men i en konkurranse om f.eks. maling av hus utvendig er det ikke mye å hente på oppdragsforståelse ettersom stort sett alle vil beskrive gjennomføringen og forståelsen av oppdraget på samme måte: Det er nettopp fordi det ikke ligger noen spesielle utfordringer for leverandøren i oppdraget, – eller kanskje det gjør det? Som oppdragsgiver evner ikke vi uansett ikke alltid å se disse utfordringene.
• Hvilke løsninger tyr dere til (kvalitetskriterier) i konkrete anskaffelser? – og hva førte til valg av disse løsningene?
– Dette varierer, sier hun, fra anskaffelse til anskaffelse. Fremdrift bruker vi ofte hvis det er et prosjekt som haster. I tillegg til dette har vi av og til miljøkriterier – særlig i større bygge/anleggsprosjekter der det skal benyttes mye maskiner og kjøretøy. Nylig benyttet jeg også «opplæring under kontraktsperiode» som et kvalitetskriterium, da det er ønskelig at vi internt drar nytte av leverandørens kunnskap på et bestemt område.
• Hva trengs (er det behov for) for å løse utfordringene? Nye regler, veiledning …)?
– Vi har allerede forsøkt å løse utfordringene med tildelingskriterier ved å gå i dialog med leverandørmarkedet i forkant av konkurransen for å få vite hva de selv ønsker å konkurrere på – hva er den vesentlige forskjellen mellom dem, spør Frølich-Braathen. En plattform der leverandører og oppdragsgivere kan prate sammen om slike ting, tror jeg er veldig nyttig. Dessuten vil en arena der ulike oppdragsgivere kan dele sine erfaringer innen forskjellige kategorier av tjenester også kunne være lærerikt.
• Hva er forventningen til anskaffelseskonferansen og samarbeidsloungen mht til det beskrevne dilemmaet – og hvorfor?
– Vi håper anskaffelseskonferansen og ikke minst samarbeidsloungen kan gi oss input på området, og ikke minst bidra til å knytte kontakter, poengterer hun. Kanskje er det starten på en felles arena utenfor den ene dagen vi har ifm anskaffelseskonferansen?
Bli den første til å kommentere på "Dilemma til Anskaffelseskonferansen (II): Kvalitetskriterier ved kjøp av håndverkstjenester?"