Det tyskeide togselskapet Arriva vant for tredje gang konkurransen om en serie toglinjer i Danmark – denne gang ved å underby seg selv med 36%, ifølge danske medier. Selskapet er nå havnet i en lønnskonflikt med Dansk Jernbaneforbund. En dansk arbeidsmarkedsprofessor slår fast at det er medarbeiderne som rammes når konkurransen presser priser slik.
DB-eide Arriva har kjørt tog i Danmark siden 2003 etter å ha utkonkurrert bl.a. DSB i en anbudskonkurranse to år tidligere. De vant i desember 2018 for tredje gang i trekk kontrakt om togtrafikken i Midt- og Vestjylland og overtok samtidig ansvaret for togdriften på flere strekninger.
Havnet i konflikt
Ifølge danske medier sparte den danske stat nærmere 500 millioner kroner, eller ca. 70 mill i året i den første kontraktsperioden som gikk fra 2003 til 2010.
For tiden er imidlertid Arriva og Dansk Jernbaneforbund i konflikt, de kommer ikke til enighet om lønn- og arbeidsvilkår i nye lokalavtaler.
Rammer medarbeiderne
Overfor altinget.dk sier professor og arbeidsmarkedsforsker på Aalborg Universitet Henning Jørgensen at han har notert seg at statstilskuddet til Arriva er redusert med 36%
Han mener det ikke er noe å si på at partene er havnet i en slik situasjon. Når man konkurranseutsetter på denne måten, vil det – alt annet likt – ende med at lønnsmottagerne blir dårligere stillet. Det rammer medarbeiderne, når en offentlig anbudskonkurranse som den Arriva vant, presser virksomhetene til å underby seg selv.
Bli den første til å kommentere på "Professor: Prispress i anbudskonkurranser kan skape konflikt"