Innovasjonspartnerskap hjalp gründerbedrift ut i et tøft, offentlig marked

Anbud365: Innovasjonspartnerskap hjalp gründerbedrift ut i et tøft, offentlig markedGründerbedriften Innocom, her ved sin daglige leder, Hege Eiklid, har signert kontrakt med Stavanger kommune og skal levere roboter som gjør det lettere å både følge opp og motivere flere pasienter til å være i aktivitet. Målet er at flere pasienter skal kunne bo hjemme lenger.

Skriv ut artikkelen

Innovasjonspartnerskap er det eneste verktøyet jeg kjenner til som hjelper oss gründere ut i et tøft, offentlig marked. Det sier Hege Eiklid, daglig leder i Innocom som kapret kontrakt i et innovasjonspartnerskap i Stavanger kommune – Norges første i Innovasjon Norges ordning. Hun hadde en ide hun trodde på, etablerte Innocom og kastet seg ut i anbudskonkurransen. –Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle komme meg inn på det offentlige helsemarkedet som gründer, sier hun i et intervju på nettsidene til Innovasjon Norge.

Stavanger kommune hadde behov for en teknologi som det ikke allerede fantes en løsning for. Kommunen var den første som ble med i Innovasjon Norges ordning for innovasjonspartnerskap, som gjør det enklere for offentlig sektor å samarbeide med en oppstart- eller vekstbedrift om å utvikle nye teknologiske løsninger.

I innovasjonspartnerskap ligger en avtale om utvikling, pilotering og kjøpsopsjoner i én og samme kontrakt, og derfor er det ikke behov for en ny anbudsrunde for at bedriften skal få solgt løsningen sin til den offentlige oppdragsgiveren.

Aktivitetsroboten Berntsen

Når pasienter flytter hjem igjen etter et korttidsopphold på sykehuset blir mange dårligere fordi de ikke er nok i aktivitet, noe som koster Stavanger kommune nesten 200 millioner kroner i året. Etter ett år med videreutvikling og testing var aktivitetsrobot Berntsen klar. Roboten kan gi påminnelser om alt fra frokost til andakt, vise treningsvideoer og opprette videosamtaler mellom helsepersonell og pasient.

Det var rett før tidsfristen for kvalifiseringsfristen løp ut at Hege Eiklid kastet seg rundt og etablerte Innocom AS for å kunne være med i anbudskonkurransen. -Jeg visste at jeg hadde en god idé som svarte på den utfordringen de beskrev, men i en tradisjonell anbudskonkurranse hadde jeg ikke hatt sjans, sier Eiklid.

Mulighet for gründere

Vanligvis når kommunene går til anskaffelse av velferdsteknologi går gjerne flere kommuner sammen om å anskaffe en løsning som kan svare på flere utfordringer. Det er med andre ord i praksis ikke mulig for en gründerbedrift å vinne et tradisjonelt anbud uten å samarbeide med en stor veletablert aktør. Innovasjonspartnerskap gjør det mulig for en liten bedrift som Innocom å gå rett på offentlig sektor.

Fordi utviklingen skjer i tett samarbeid med oppdragsgiver sikrer man at bedriften utvikler en løsning som brukerne har behov for, som gründeren beholder eierskapet til, og som etter hvert kan selges videre til andre offentlige aktører.

-Utfordringen med andre ordninger, for eksempel forsknings- og utviklingskontrakter, er at de har høye krav til egeninnsats og investeringer som er vanskelig for gründerne. De må ofte la andre aktører overta store deler av prosjektet, og da mister vi både eierskap og innflytelse til prosjektet vi selv har igangsatt, sier Eiklid.

Skreddersydd for Stavanger

-Ordningen gjorde det lettere for oss å velge den mest innovative løsningen, selv om den kom fra en av de minste og yngste bedriftene. Fordi kontrakten inkluderte et helt år med utvikling og testing fikk vi en løsning som var skreddersydd til vårt behov, sier Marianne Sigurdsen Schwerdt, prosjektleder i Stavanger Kommune.

Eiklids råd er klare. Hun vil gjøre det enklere for bedrifter som er med i ordningen å motta tilskudd fra Innovasjon Norge i perioden etter at piloteringen er ferdig, men før eventuell kjøpskontrakt er inngått. Hun anbefaler også å utvide utviklingsfasen med seks måneder, til 1,5 år. – Men mest av alt håper jeg ordningen vedvarer, og at den utvides. Dette er det eneste verktøyet jeg kjenner til som hjelper oss gründere ut i et tøft, offentlig marked. Og nå kanskje også videre ut i verden, sier Eiklid.

Bli den første til å kommentere på "Innovasjonspartnerskap hjalp gründerbedrift ut i et tøft, offentlig marked"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.