Igjen var oppslutningen om et Anbud365-seminar upåklagelig – både når det gjelder fremmøtte i Wikborg Reins lokaler og på streaming. Nærmere 150 kunne med andre ord fylle på sin kompetanse om hvordan man sikret likebehandling av leverandører. Er man grundig, loggfører den kontakten man har med en leverandør forut for en konkurranse, er man godt på vei. Eventuelle avhjelpende tiltak bør inn i anskaffelsesprotokollen. Størst mulig ryddighet i slike forhold skapere tillit. Også når habilitetsspørsmål dukker opp og hva som regnes til slike, hørte med i seminarets kunnskapsoverføring.
Tema på dagens seminar var habilitet og leverandørkontakt. Advokat Alf Amund Gulsvik, advokatfullmektig Malene Reinertsen og advokat Hanne Zimmer- alle fra Wikborg Rein – øste av sine kunnskaper.
Anskaffelsesregelverket skal sikre konkurranse om offentlige kontrakter og likebehandling mellom leverandører, men oppdragsgiver har naturligvis også kontakt med markedet forut for kunngjøringen, bl.a. gjennom eksisterende leverandører, markedsdialog og rådgivere.
Spørsmål på seminaret
Spørsmålene som ble kommentert var mange: Men hvor går grensene for kontakt med markedet før en anskaffelse? Når må oppdragsgiver utjevne konkurransefortrinn der man har snakket med eksisterende leverandør, hatt markedsdialog eller engasjert rådgivere som har vært involvert i planleggingen av anskaffelsen? Når blir oppdragsgivers ansatte inhabile? I dette frokostseminaret tar vi for oss rammene for slik kontakt og dialog.
Reglene for rådgiverhabilitet, likeså praktisk gjennomføring av markedsdialog ble gjennomgått. Også forvaltningslovens habilitetsregler og noen typiske problemstillinger om “dobbeltroller” (internbud, styreverv, mv.) hørte med.
Nøkkelbegreper
To nøkkelbegreper oppsummerer mye av dette med habilitet. Det ene er å utjevne mulige konkurransefordeler som oppdragsgiver på en eller annen måte kan ha gitt en eller flere markedsaktører, og sørge for best mulig dokumentasjon av hva en slik fordel kan ha gått ut på. Avhjelpende tiltak bør inn i anskaffelsesprotokollen. Størst mulig ryddighet i slike forhold skapere tillit.
Når oppdragsgiver etter leverandørkontakt har utarbeidet krav i konkurransen, må han kunne dokumentere hvorfor kravene er fremstilt på denne måten, og ikke annerledes. Hensikten er å fjerne tvil om påvirkning fra en eller flere leverandører.
Markedsdialog
Markedene er ofte i rivende utvikling, og av den grunn kan markedsdialog være fornuftig. Verdien er at det muliggjør felles forståelse av behovet og markedets evne til å dekke det behovet oppdragsgiveren har. Det er flere former for markedsdialog – forespørsel om informasjon, dialogkonferanse, konkurransegrunnlag på høring, dialogbefaring og en-til-en-møter. I brede fora, som en dialogkonferanse, kan noen leverandører være tilbakeholdne med å spørre og gi informasjon, derfor kan en-til-en-møter være nyttige ettersom en oppdragsgiver der kan komme i tettere kontakt med de enkelte markedsaktørene.
Forhold til tidligere arbeidsgiver
Et spørsmål som ble meldt inn fra dem som fulgte seminaret på streaming var: Hva med konkurransevridningen dersom en ansatt f.eks begynner i et konsulentselskap som inngir tilbud? informasjonen denne har kan være konkurransevridende?
Dette krever konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle, og det er ikke bare spørsmål om varigheten. Bl.a. også gjelder hva slags forhold man fortsatt har til sin tidligere arbeidsgiver, om man f.eks. har nært vennskap. Noen bestemt grense for når en slik ansatt fortsatt er inhabil, er det vanskelig å finne avgjørelser på – åtte år er nok i overkant lenge, men hva med et halvt år? Ett år?
Marie Roksund, Wikborg Rein (mrs@wr.no) tar for øvrig imot eventuelle forespørsler om å få foilene fra seminaret.
Bli den første til å kommentere på "Anbud365-seminar: Er du grundig, kan du unngå konkurransevridning"