Hoteller og overnattingssteder ellers venter i spenning på ny statlige fellesavtaler – avtaler for rene overnattinger og for kurs- og konferanser. Slunke kasser etter 18 måneder med pandemi og nærmest reiseforbud gjør at kampen om kontrakt kan bli tøffere enn vanlig for Statens innkjøpssenter. Samtidig er ikke reiselysten den samme som før. Og ikke nok med det: Forrige gang en stor statlig hotellavtale var ute i markedet, førte det til opprør fra de mindre hotell- og konferansestedene som ikke kan tilby landsdekkende tilbud. Etterpå var innkjøpssenteret med på å lage veiledning for å hindre ny storm. Nå er tiden for å etterleve intensjonene.
Arbeidet med statlige fellesavtaler for overnatting for ansatte på tjenestereiser i Norge og i utlandet er i gang i Statens innkjøpssenter. Det skal inngås parallelle avtaler på de lokasjoner i Norge og i Europa der staten har høyest forbruksvolum. Planen er å kunngjøre konkurransen like før eller etter kommende årsskifte og inngå kontrakt i annet kvartal neste år. Innkjøpsgruppe er etablert og markedsdialog forberedes. Blant de forventede effektene av anskaffelsen er stordriftsfordeler, lavere priser, økt datagrunnlag og statistikk, samfunnsansvar, bidra til utslippsreduksjon, til økt bruk av lærlinger og motvirke arbeidslivskriminalitet.
Til grunn for anskaffelsen ligger en kategoristrategi for hele reiseområdet. Kategoristrategien gir en strategisk oversikt over reiseområdet, inklusive rammebetingelser, betalingsløsninger og avtaleområder. Formålet med strategien er å prioritere riktige tiltak/avtaleområder som bidrar til å redusere totale reisekostnader og miljøbelastning for Staten. Målet er brukervennlige løsninger og etterlevelse av relevante regler, heter de ti beskrivelsen på innkjøpssenterets nettsider.
En rekke reiseavtaler
Statens innkjøpssenter har gjennom prosjektet «Kategoristrategi for reiser» identifisert store gevinstpotensialer innenfor reiseområdet. I tillegg til hotellovernatting er flere fellesavtaler på området i pipeline. Fellesavtale på leiebil ble påbegynt i februar i år, mens en fellesavtale for kurs- og konferansetjenester er påbegynt som en pilot for en dynamisk innkjøpsordning (DPS). Ordningen planlegges kunngjort i løpet av fjerde kvartal i år. Om kurs- og konferanseavtalen skrev daværende finansminister Jan Tore Sanner til Stortinget at det i anskaffelsen vil bli lagt til rette for at lokale hoteller, inkludert historiske hoteller og familiedrevne hoteller kan delta.
I tillegg er en fellesavtale for betalingsløsning i startfasen der det er etablert et samarbeid med DFØ. Prosjektet er forskjøvet ett år fra opprinnelig plan. Fellesavtale for reisebyråtjenester er inngått.
Pandemi og «SMB-opprør»
Ikke bare kommer arbeidet med fellesavtalen for hotellovernatting i kjølvannet av en 18 måneders pandemi som trolig ikke er helt avsluttet ennå. Et av mange spørsmål er nå hvor omfattende reisevirksomheten nå bli – mange tar sikte på å avvikle møter digitalt som de tidligere reiste til og gjerne overnattet. I tillegg er det en overnattingsnæring som hungrer etter besøk av statlige tjenestemenn etter en pandemi som har ført til – minst – et press på bunnlinjen.
Og det er en historie knyttet til det offentliges valg av steder for overnatting. Anbudskonkurransen i sin tid i regi av Universitets- og høgskolerådet (UHR) førte til reaksjoner fra talsmenn for hoteller som ikke er med i landsdekkende kjeder. Spesielt aktive var hotellkjeden De Bergenske. Tidligere reagerte det samme miljøet på tilsvarende fra Sykehusinnkjøp. Her fikk de NHO på laget og sikret etter hvert en forståelse med helseforetaket som sikret at det skulle tas hensyn til de mindre hotellene i anbudskonkurranser. Resultatet ble at for et par år siden kom Sykehusinnkjøp HF, NHO og Statens innkjøpssenter med en felles veiledning som skal sikre mindre leverandører deltakelse i hotellanskaffelser.
Bli den første til å kommentere på "Nye fellesavtaler med pandemi, redusert reiselyst og SMB-opprør som bakteppe"