Arbeids- og velferdsdirektoratet (NAV) følger opp sine klare meldinger om en mer innovativ tilnærming til sine anskaffelser av hjelpemidler og virkemidler. Nå kjører NAV i gang med et innovasjonspartnerskap – NAV Human – med NAV Vestland som oppdragsgiver. En dialogkonferanse som er startskuddet, er rett rundt hjørnet. Konkurransen som kommer, dreier seg om å utvikle en ny oppfølgingsmetodikk, med tilhørende digitale verktøy, for unge utenfor arbeid og skole.
Ungt utenforskap er en enorm samfunnsutfordring. Det er komplekse og sammensatte årsaker til at ungdom faller utenfor arbeidslivet og skoleløp. Felles for disse ungdommene, er at de befinner seg i en utsatt situasjon som fort kan skalere i en negativ retning. NAV jobber med dette på flere måter og har sett lovende resultater med ulike former for gruppeoppfølging, heter det i omtalen av det kommende innovasjonspartnerskapet.
I dette innovasjonspartnerskapet ønsker NAV å utfordre markedet til å utforske gruppeoppfølging videre, og utvikle en helhetlig metodikk med digitale verktøy for relasjonsbygging og økt brukerinvolvering. Målet er en mer effektiv oppfølging. Dersom man lykkes, er gevinstpotensialet for samfunn og individ stort.
Utviklingsønskene
Gjennom innovasjonspartnerskapet ønsker NAV å få utviklet:
1. En helhetlig metodikk for gruppeoppfølging, med tilhørende digitale verktøy
2. En løsning som bidrar til å øke ungdommens relasjonelle kapasitet
3. En løsning som legge til rette for at ungdommen får kartlagt sine ressurser, og får omdannet sine ressurser til faktisk handling med tanke på å inkluderes i arbeid eller skole.
4. En løsning som er enkel å ta i bruk både for ungdommen og NAV veiledere
5. En løsning som setter hele mennesket, med dets ressurser og muligheter i fokus
Dialogkonferanse
Som første skritt i prosessen inviteres det til en dialogkonferanse, – og èn-til-èn møter – onsdag 9. februar. For å lage et konkurransegrunnlag som er best mulig, trenger NAV innspill fra og dialog med potensielle leverandører i markedet.
NAV skal bidra til at ungdom inkluderes i samfunns- og arbeidsliv. For å nå dette målet benytter NAV-kontorene ulike metoder for å følge opp ungdommen. Oppfølgingen kan være gruppebasert, eller individuell. I tillegg til at NAV driver oppfølging selv, kjøper NAV oppfølgingstjenester fra tiltaksbedrifter.
Det er imidlertid ingen enhetlig metodikk som ligger til grunn for utviklingen av gruppetiltak i NAV. De ser derfor behov for å utvikle en metodikk som er skalerbar, og som i større grad legger til rette for bruk av digitale verktøy og mulighet for digital kommunikasjon som supplement i gruppeoppfølging. NAV har behov for en metode som legger vekt på relasjonell kompetanse, trygghet og nettverksbygging.
Bli den første til å kommentere på "NAV søker hjelp gjennom innovasjonspartnerskap om ungt utenforskap"