Arbeidstaker- og arbeidsgiverforeningene i rutebuss-næringen gjør nå felles front for bedre sikkerhet for bussjåfører. Skjerpede krav til frontbeskyttelse må fra dags dato inngå i alle anbud, samt ved utskifting av materiell i løpende kontrakter, heter det. Det skal ikke konkurreres på sikkerhet ved fremtidige anbud, og alle sikkerhetskrav skal være «skal-krav», ikke «bør-krav». Disse kravene er nå sendt offentlige oppdragsgivere som har ansvar for kjøp av busser.
Den tragiske bussulykken i Fredrikstad i slutten av fjoråret viste at det er behov for å øke sikkerheten for sjåfører. To tilsvarende ulykker i henholdsvis 2017 og 2021 hadde tilsvarende, fatale konsekvenser. Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Jernbaneforbundet, Fagforbundet, Spekter og NHO Transport har på denne bakgrunn tatt to initiativ for å få en raskere innfasing av nytt sikkerhetsutstyr.
Nylig møttes disse seks organisasjonene for å drøfte fremstøt for styrket frontbeskyttelse i busser. Et brev ble send samferdselsminister Jon-Ivar Nygård om snarlig møte. Formålet er å diskutere hva som kan gjøres for å styrke arbeidet for å øke sikkerheten for bussjåfører. Kravet om styrket frontbeskyttelse er foreslått innført fra og med 1. juni 2024, men de seks vil gjerne ha fremskyndet denne datoen.
Bør inngå i anbud fra nå av
I tillegg ble det laget et notat til alle fylkeskommunale oppdragsgivere, hvor det blir påpekt at krav om den aktuelle styrkingen av frontbeskyttelsen bør inngå i alle fremtidige anbud – fra og med i dag, heter det. Bakgrunnen er at kravet vil gjelde ved alle nyregistreringer av busser for løyvepliktig trafikk etter at det er tredd i kraft. Nye busser knyttet til nye anbud vil sannsynligvis ikke vil bli levert før andre halvår 2024 siden anbudsprosessen tar tid. I tillegg er det lang leveringstid på nye busser.
Dette må også gjelde ved bestilling av nye busser ved utskifting av materiell basert på løpende kontrakter. Dette er viktig for å få en raskere utfasing av materiell uten tilfredsstillende standard med hensyn til sjåfør-sikkerhet, fremgår det.
«Skal-krav», ikke «bør-krav»
I notatet til oppdragsgiverne blir det også understreket at organisasjonene ikke vil at det skal konkurreres på sikkerhet ved fremtidige anbud. Dermed må alle sikkerhelementer inngå som “skal krav” og ikke “bør krav”, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Bli den første til å kommentere på "Krever at alle sikkerhetskrav ved buss-anbud fra nå skal være «skal-krav»"