Ny Kofa-praksis: Grep for mer effektive habilitets-avklaringer

Anbud365: KOFA får ingen hjelp fra sitt «moderdepartement» til å åpne for digital deltakelse på årets KOFA-konferanse. - Klagenemndsekretariatet (KNSE) prioriterer selv sine ressurser innenfor de rammene de har for sin virksomhet, og beslutter dermed også hvor mye ressurser som settes av til KOFA-konferansen, svarer Nærings- og fiskeridepartementet på spørsmål fra Anbud365. BRØDTEKST Forklaringen på at det ikke er åpnet for digital deltakelse på årets KOFA-konferanse, er at det ikke er ressurser til å tilrettelegge for dette i år. Det slo direktør Anneline Vingsgård fast overfor Anbud365. Hun leder Klagenemndsekretariatet, der KOFA er en del. – Vi ønsker selvsagt å tilrettelegge for de som ikke kan reise til arrangementet, derfor er digital tilrettelegging noe vi vurderer fra år til år ut fra ressurssituasjonen, fremhever hun. Med utgangspunkt i det, tenkte Anbud365 kanskje at dette var hjelp å få i Nærings- og fiskeridepartementet. Da vi ba dom kommentar der begrunnet vi dette med at uten digital tilgang avskjæres mange i kommuner, fylkeskommuner og statlige etater som ikke har allverdens med penger, fra å delta på konferansen, der mye god og viktig anskaffelseskunnskap er å hente. Er dette greit, sett fra departementets side, spurte vi, og: Kan departementet tre til og hjelpe KOFA med å «spre sitt budskap» ut til hele Norge og ikke bare til de pengesterke? Til dette svarte departementet slik: - KOFA-konferansen er et godt tilbud for faglig oppdatering. Vi forstår det slik at Klagenemndsekretariatet i år ikke har prioritert å legge til rette for digital deltakelse. KNSE prioriterer selv sine ressurser innenfor de rammene de har for sin virksomhet, og beslutter dermed også hvor mye ressurser som settes av til KOFA-konferansen.Ingen digital deltakelse på årets KOFA-konferanse. På bildet direktør Anneline Vingsgård, som leder Klagenemndsekretariatet, der KOFA er en del.

Skriv ut artikkelen

KOFA med ny praksis: Fra nå av vil hvem som for tiden er de sittende nemndsmedlemmene være å finne i de standardiserte oversendelsesbrevene fra klagenemnda. Det opplyser direktør i Klagenemndsekretariatet der KOFA inngår, Anneline Vingsgård, til Anbud365. Med en slik praksis kan offentlige oppdragsgivere komme med eventuelle innsigelser mot ett eller flere av de sittende nemndsmedlemmene i god tid før nemnda settes. Men det kommer ikke brev om hvilke tre nemndsmedlemmer som skal møte i en konkret sak.

Nyheten fra Vingsgård kommer etter at Anbud365 ville ha en kommentar til en henvendelse til sekretariatet fra Kommuneadvokaten i Tromsø kommune om en habilitets-utfordring. Med utgangspunkt i en sak der ett av Kofa-medlemmene representerte motparten til Tromsø kommune/Tromsø havn bad han Kofa om å gjøre rede hvilke rutiner klagenemnda har for vurdering av habilitet for sine nemndsmedlemmer.

Gjeldende habilitetsregler

Direktøren i Klagenemndsekretariatet svarer i kommentaren til Anbud365 at Klagenemnda for offentlige anskaffelser forholder seg til de gjeldende habilitetsreglene og habilitet blir vurdert konkret i hver enkelt sak. Dette foregår påfølgende måte:

– Før en sak sendes til nemndbehandling vurderer Klagenemndssekretariatet om det er forhold ved saken som kan medføre inhabilitet for et nemndmedlem. Sekretariatets vurdering gjelder åpenbare forhold, eksempelvis om firmaet et nemndsmedlem er ansatt i prosederer saken. Deretter sender sekretariatet opplysninger som gjør det mulig for de nemndmedlemmene som skal behandle saken å vurdere sin habilitet. Nemndsmedlemmene vurderer sin egen tilknytning til saken og dens parter og melder tilbake ved inhabilitet. Når et nemndsmedlem vurderer at det foreligger forhold som potensielt kan medføre inhabilitet, er det nemnda som treffer avgjørelsen, jf. forvaltningsloven § 8 andre ledd.

Tromsø-saken

Vingsgård sier at i den konkrete saken Tromsø kommune viste til i sin henvendelse til sekretariatet, fant ikke sekretariatet åpenbare forhold som kunne medføre inhabilitet hos nemndsmedlemmene. Ingen av nemndsmedlemmene vurderte seg selv som inhabile, eller påpekte forhold som potensielt kunne medføre inhabilitet.

Informasjon om nemndas sittende medlemmer er tilgjengelig på Klagenemndssekretariatets nettsider: Nemndsmedlemmar – Klagenemndssekretariatet.

Kommuneadvokaten bad også KOFA heretter i alle enkeltsaker informere om hvilke nemndsmedlemmer som konkret skal behandle sakene, slik at partene får mulighet til å fremme eventuelle habilitetsinnsigelser og at KOFAs habilitetsvurderinger blir synlige.

Info om sittende Kofa-medlemmer

Direktør Vingsgård minner om at i en eventuell klagesak har enhver innklaget oppdragsgiver eller klager anledning til å gi generelle innsigelser knyttet til medlemmenes habilitet, og:

– Klagenemndssekretariatet har besluttet at man for fremtiden også kommer til å informere om hvem som for tiden er de sittende nemndsmedlemmene i de standardiserte oversendelsesbrevene. Dette vil gi offentlige oppdragsgivere oppfordring til å komme med eventuelle innsigelser mot ett eller flere av de sittende nemndsmedlemmene i god tid før nemnda settes. Vi kommer ikke til å sende ut brev om hvilke tre nemndsmedlemmer som skal møte i en konkret sak fordi vi mener det er tilstrekkelig å få generell informasjon om medlemmene som kan ende med å behandle den konkrete saken.

Bli den første til å kommentere på "Ny Kofa-praksis: Grep for mer effektive habilitets-avklaringer"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.