• Leverandører
  • Elite Vinduspuss AS
    KARL STORZ Endoskopi Norge AS
    First Rent A Car Norway AS (Hertz)
    Imatis AS
    Isobar Norge AS

Får 4 mill til krafttak for å kutte – håper på varig, lave klage-restanser

Anbud365: Hurra for tiltrengt nødhjelp til Kofa, men …I forslaget til statsbudsjett foreslås at KOFA styrkes med 4 millioner for å kutte restansene i klagesaksbehandlingen. – Det gir oss mulighet til å nå målet om 3 måneders saksbehandlingstid ved utgangen av 2020 dersom antall innkomne saker holder seg lavt og vi klarer å ha en stabil bemanning fremover, sa en godt fornøyd leder av Klagenemndsekretariatet, direktør Anneline Vingsgård, til Anbud365.

Skriv ut artikkelen

I forslaget til statsbudsjett foreslås at KOFA styrkes med 4 millioner for å kutte restansene i klagesaksbehandlingen. – Det gir oss mulighet til å nå målet om 3 måneders saksbehandlingstid ved utgangen av 2020 dersom antall innkomne saker holder seg lavt og vi klarer å ha en stabil bemanning fremover, sier en godt fornøyd leder av Klagenemndsekretariatet, direktør Anneline Vingsgård. KOFA er en del av dette sekretariatet. – Vi håper, sier hun, at vi kan oppbemanne organet slik at vi også etter at restansene er nedarbeidet, kan holde restansene lave.

I sin del av statsbudsjett-forslaget fra regjeringen for 2020 skriver Nærings- og fiskeridepartementet at det er behov for en midlertidig satsing for å få ned restansene til KOFA. Av den grunn foreslås derfor å øke bevilgningene til Kofa med ytterligere 4 mill. kroner i 2020. Statsbudsjettet som nå legges frem, kommer fra en regjering med flertall i Stortinget. Observatører tviler derfor på om det blir store endringer i det under Stortingets behandling.

– På lengre sikt vil det være behov for en generell styrking av grunnbemanningen til Klagenemndssekretariatet, fremholder departementet. Erfaringene siden opprettelsen i 2017 tyder på at grunnbemanningen i organet er for lav. Resultatet av lav grunnbemanning vil være at saksbehandlingstiden fortsetter å øke for alle nemndene, bortsett fra Konkurranseklagenemnda som har lovpålagte frister for saksbehandlingen. Økende saksbehandlingstid vil kunne svekke legitimiteten til nemndene.

Etterslep på akseptabelt nivå

Klagenemndssekretariatet, som KOFA er en del av, skal være et velfungerende og effektivt sekretariat for klagenemndene. I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2019 ble sekretariatets driftsbudsjett økt med om lag 1,2 mill. kroner til et midlertidig prosjekt for å få ned saksbehandlingstiden til KOFA. Sekretariatet har gjennomført flere midlertidige ansettelser i 2019 med sikte på å redusere restansene til KOFA. Dette arbeidet vil måtte fortsette utover i 2020, for å få ned etterslepet til et akseptabelt nivå, heter det i budsjettforslaget.

I en kommentar til Anbud365 sier direktør Vingsgård at saksbehandlingstiden i KOFA er for lang. Dette går ut over effektiviteten i håndhevelsen av regelverket og kan svekke KOFAs legitimitet på sikt, konstaterer hun.

Vil nå målet for behandlingstid

– Det er derfor svært gledelig at regjeringen nå foreslår en økning på 4 millioner til KOFA-prosjektet. KOFA-prosjektet ble opprettet i januar 2019 og dersom forslaget blir vedtatt, vil KOFA kunne nå målet om 3 måneders saksbehandlingstid for uprioriterte saker ved utgangen av 2020 dersom vi ikke samtidig opplever en stor økning i antall innkomne saker, poengterer hun.

– Det er ikke første gangen i KOFAs levetid at restansene er betydelige. Av forslag til statsbudsjett for 2020 fremgår det at grunnbemanningen til Klagenemndssekretariatet må økes på sikt. Kan du da love at dette blir siste gang restansene tar overhånd?

– Love kan jeg ikke siden det vil komme an på i hvor stor grad vi kan øke grunnbemanningen. For å holde restansene nede på et akseptabelt nivå så må vi ha ressurser til å ansette nok saksbehandlere. Men hvis vi får tilstrekkelig med ressurser så kan vi opp bemanne organet slik at vi etter at restansene er nedarbeidet, kan holde restansene lave, svarer Vingsgård. Vi ønsker selvsagt å unngå å havne i samme situasjon gang på gang. Vi opplever at sakene er blitt mer komplekse enn før. Det brukes mer tid på hver klagesak enn tidligere. I tillegg behandles det nå også mange gebyrsaker som av naturlige årsaker er mer ressurskrevende å behandle enn en vanlig klagesak.

Be the first to comment

on "Får 4 mill til krafttak for å kutte – håper på varig, lave klage-restanser"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*