Nå er det her, krav- og kriteriesettet til bruk ved tekstilkjøp – som mange lenge har ventet på. Utkastet som Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) nå har sendt på høring, består av femten krav og kriterier. Elleve av dem omhandler bærekraft og fire menneskerettigheter. Frist for innspill er satt til 31 januar. Tekstiler kjøpes årlig for milliarder, slik at det offentlige her har en kategori der innkjøp virkelig kan bety noe for en bærekraftig utvikling.
I handlingsplanen for økt andel klima- og miljøvennlige offentlige anskaffelser og grønn innovasjon er tekstiler listet som en av de prioriterte innkjøpskategoriene. Som hovedregel skal oppdragsgiver der inkludere miljøkrav eller kriterier for å bidra til redusert miljøbelastning, samt fremme null- og lavutslippsløsninger og sirkulær økonomi.
Bærekraftige tekstilløsninger
I 2022 kjøpte offentlig sektor arbeidstøy og andre tekstiler for 2,8 mrd. Innkjøpene omfattet alle samfunnskritiske institusjoner som helse, politi, forsvar og brannvesen, men også indirekte kjøp til bygg- og anleggs prosjekter. Basert på et slikt innkjøpsvolum har offentlige virksomheter potensialet til å etterspørre bærekraftige tekstilløsninger som legger til rette for lengre levetid, gjenbruk og resirkulering, men også produksjon som ivaretar grunnleggende menneskerettigheter, konstaterer DFØ.
Kravsettet er utarbeidet av DFØ sammen med en ekspertgruppe av oppdragsgivere, leverandører og forskere på området. Kravene og kriteriene skal etter høringen publiseres i Kriterieveiviseren på anskaffelser.no. Frist for innspill er 31 januar. DFØ ønsker innspill og tilbakemelding på forslag til standardformulerte krav og kriterium på tekstil.
Femten krav og kriterier
Utkastet består av femten krav og kriterier, hvorav elleve omhandler bærekraft og fire omhandler menneskerettigheter. Sistnevnte skal brukes sammen med kontraktsvilkår for ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter i leverandørkjeden, som er laget i samarbeid med Etisk handel Norge. Kravene er først og fremst utviklet med hensyn til arbeidstøy, men kan også brukes som inspirasjon for andre typer tekstiler, heter det.
Det er krav både for de avtalene hvor oppdragsgiver leier tekstilene av en leverandør, og for anskaffelser hvor oppdragsgiver kjøper tekstilene og eier de selv. Vask kan enten foretas av oppdragsgiver i egen regi, eller foretas av leverandør alternativt annen separat leverandør av vaskeritjenester.
Kan leverandørene oppfylle kravene?
Kravene og kriteriene skal kunne brukes slik de er formulerte i utkastet, men kan også tilpasses det konkrete innkjøpet. DFØ ønsker innspill på formuleringer, dokumentasjonskrav og brukervennligheten for oppdragsgivere, samt i hvilken grad leverandørene og produsentene opplever at de kan oppfylle kravene/kriteriene og dokumentere dem. I tillegg til generelle tilbakemeldinger om kravene og kriteriene, er det i noen tilfeller stilt spesifikke spørsmål som det også ønskes innspill på.
Bli den første til å kommentere på "På høring: Krav- og kriteriesett for tekstilkjøp – en real «bærekraftmuskel»"