En liste på 15 innovasjonsdilemmaer er sammenstilt av Center for offentlig-privat innovation (CO-PI) i Danmark. Dette er dilemmaer som er kommet på bordet i en omfattende kartlegging i regi av CO-PI. Temaet for kartleggingen har vært arbeidet med innovative anskaffelser, og mer enn 50 utvalgte nøkkelpersoner over hele landet er intervjuet.
En rekke dilemmaer som gjentar seg på tvers av sektorer og organisasjoner, har dukket opp:
1. Vi vil gjerne lykkes med nye løsninger på utfordrende problemer, men organisasjonene er innrettet på drift.
2. Vi antar at innovasjonsprosjekter skaper verdi, men vi er uklare om hvilken verdi for hvem.
3. Vi ser etter de billige, raske, sikre løsningene, men vi ønsker å løse de utfordrende problemene.
4. Vi kan ikke løse utfordringene med dagens løsninger, men vi vil helst iverksette løsninger med bevist verdi.
5. Vi ønsker gevinster av innovative offentlige anskaffelser, men vi måler ikke resultatene.
6. Innovasjon krever tverrgående involvering og koordinering, men de offentlige organisasjonene er organisert desentralisert/er løst forbundet og autonome.
7. Å gjennomføre innovative offentlige anskaffelser krever kunnskap, nettverk og kapasitet, som utvikles over tid, men vi ønsker å lykkes helt fra starten.
8. Vi har mange ledere og lederlag, men vi krever ledelse av innovasjon.
9. Det er et allment anerkjent behov for innovasjon, men for den enkelte organisasjon og aktør er det fravær av insentiver til å være innovative og ta på seg rollen som ‘first mover’.
10. Det er behov for risikoavlastning ved individuelle innovative offentlige anskaffelser, men politikerne er ikke tilstrekkelig involvert i den konkrete innsatsen.
11. Vi ønsker å bruke ikke-anbudsbaserte OPIer (Offentlig-Privat Innovationssamarbejde) i kjøpsprosessen, men prosessen fører sjelden til kjøp.
12. Vi organiserer bare ad hoc utviklingsprosesser og prioriterer hurtigstart, for eksempel de anbudsfrie OPIene, men vi ønsker langsiktige løsninger.
13. De gode løsningene tar tid og koster penger å modnes og anskaffe, men det skjer en stadig gjentagende, kontinuerlig utvikling i behov, og kjøpet fryser behovet i større eller mindre grad.
14. Vi ønsker fleksibilitet i samarbeidet (og kontraktene som er inngått), men kontrakter er ofte standardiserte og uten rom for innovasjon.
15. Det er behov for dialog med markedet om nye løsninger, men leverandørene av de nye løsningene kan risikere å bli diskvalifisert i en anbudsprosess dersom dialogen tilnærmes feil.
Bli den første til å kommentere på "Se, 15 dilemmaer knyttet til innovasjon i offentlige anskaffelser!"