Anskaffelsesundersøkelsen(I): Stadig kompetanse-jakt, mer vekt på miljø og klima

Anbud365: Anskaffelsesundersøkelsen (XI): Fire av ti har nok kompetanse til kjøp av sky-tjenesterFylkeskommunene skiller seg positivt ut med større oppgitt grad av samarbeid når det gjelder IKT- og skytjenester. 92% oppgir at innkjøpsenheten i stor eller svært stor grad gjennomfører anskaffelser i samarbeid med fagmiljøet og behovseier, fremgår det av anskaffelsesundersøkelsen til DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring). På bildet: seksjonsleder for analyse og innkjøpsledelse, Mona Stormo Andersen i DFØ.

Skriv ut artikkelen

Offentlige virksomheter legger litt mer vekt på klima, miljø og innovasjon enn tidligere. Det kommer også frem at bruken av digitale verktøy i gjennomføring av anskaffelser har økt, og at kontraktsoppfølging fortsatt har en høy prioritet. Disse poengene fra resultatene av deres store anskaffelsesundersøkelse i år løfter DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) frem. På Anbud365-dagen 5.juni får du mer om undersøkelses-resultatene.

Undersøkelsen gjennomføres annethvert år, og kartlegger hvordan offentlige anskaffelser organiseres og gjennomføres i statlige og kommunale virksomheter.

Positiv utvikling

– Undersøkelsen underbygger at endring tar tid. På overordnet nivå ser det ut til å være små endringer. Dykker vi ned i detaljene er det positiv utvikling på mange områder. Resultatene viser at klima og miljø i større grad blir satt på dagsorden. Det er i samsvar med hva vi hører i dialog med innkjøps-Norge hvor noen har sagt at de opplever at klima og miljø ikke lenger er et «valgfag», men et område de prioriterer høyt, sier seksjonsleder for analyse og innkjøpsledelse, Mona Stormo Andersen på anskaffelser.no.

I likhet med for to år siden svarer virksomhetene på hvilke kompetanseområder de ønsker å prioritere de neste to årene. Her er det entydig at innkjøps-Norge ønsker en mer datadrevet og bærekraftig innkjøpsfunksjon, som er sterk på regelverket og god på kontraktsoppfølging.

Modenhet og utvikling

DFØ bruker undersøkelsen for å dokumentere modenhet og utvikling på anskaffelsesområdet. Resultatene brukes for å prioritere og videreutvikle DFØs kompetansetiltak, maler, verktøy og veiledere, slik at de treffer der behovene og gevinstene er størst

Virksomheter mottar styringspanel for å kunne sammenligne seg med andre. Anskaffelsesundersøkelsen er et viktig kunnskapsunderlag ikke bare for DFØ, men også for alle virksomhetene som deltar i undersøkelsen. Disse får tilgang på et eget styringspanel hvor de kan sammenligne modenheten på anskaffelsesområdet i egen virksomhet med tilstanden i offentlig sektor generelt. Dette gir et godt grunnlag for å videreutvikle anskaffelsesfunksjonen i den enkelte virksomhet.

Bli den første til å kommentere på "Anskaffelsesundersøkelsen(I): Stadig kompetanse-jakt, mer vekt på miljø og klima"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.