For å ivareta vesentlige nasjonale sikkerhetsinteresser må unntaksbestemmelsene i EØS-avtalen benyttes for å sikre nasjonal forsyningssikkerhet og beredskap. Dette kan bl.a. innebære at det anskaffes forsvarsmateriell direkte fra nasjonale leverandører, eller at det stilles krav om industrisamarbeidsavtaler med utenlandske leverandører. I en kommentar til et veikart som regjeringen nylig la frem, skriver Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening (FSi) at de forventer at regjeringen vil vektlegge slike hensyn i det reviderte anskaffelsesregelverket for forsvarssektoren og den nye loven om forsvars- og sikkerhetsanskaffelser.
Regjeringen la nylig frem et veikart – en helhetlig plan – for økt produksjonskapasitet i viktige deler av forsvarsindustrien i Norge. I Norge og Europa har produksjonskapasiteten i forsvarsindustrien blitt bygd ned etter flere tiår med fred og mindre etterspørsel. Russlands invasjon av Ukraina krever at vi må snu denne utviklingen, påpeker regjeringen, som i veikartet melder at farten i anskaffelser av forsvarsmateriell nå skal opp.
Viktig å bruke handlingsrommet
Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening (FSi) skriver på nettsiden sin at forenklinger og tilpasninger i anskaffelsesprosessene for forsvarsmateriell er noe industrien lenge har etterspurt. – I veikartet, heter det, slås det fast at i den varig endrede sikkerhetspolitiske situasjonen Norge står i, er det viktig å bruke handlingsrommet i anskaffelsesregelverkene for forsvarsmateriell for å legge til rette for akkurat det.
I denne sammenheng, fremholder FSi, er det også svært viktig at regjeringen vil bruke unntaksbestemmelsene i EØS-avtalen for å sikre nasjonal forsyningssikkerhet og beredskap når det er nødvendig for å ivareta vesentlige nasjonale sikkerhetsinteresser. Dette kan bl.a. innebære at det anskaffes direkte fra nasjonale leverandører, eller at det stilles krav om industrisamarbeidsavtaler med utenlandske leverandører.
Revidert anskaffelsesregelverk
FSi forventer at regjeringen vektlegger dette i det pågående arbeidet med å revidere anskaffelsesregelverket for forsvarssektoren og den nye loven om forsvars- og sikkerhetsanskaffelser. Det er helt nødvendige forutsetninger for å kunne inngå de langsiktige strategiske avtalene som er trengs for å kunne investere i produksjonskapasitet og sikre industriell beredskap for understøttelse av forsvarets virksomhet i krise og krig, ifølge FSi.
Regjeringen slår også fast at den bruker industrisamarbeidsavtaler for å opprettholde og styrke kapasiteten i norsk forsvarsindustri. Dette blir enda viktigere i årene som kommer, slår FSi fast, når Norge skal gjennomføre store anskaffelser fra utlandet.
Tydelige strategier
– Det blir svært viktig å etablere tydelige strategier for hvilke forsvarsindustrielle effekter Norge skal oppnå gjennom disse anskaffelsene så tidlig som mulig, heter det. Både leverandører og myndighetene i leverandørnasjonene må få tilstrekkelig tid til å identifisere muligheter og forhandle frem forpliktende industrisamarbeidsavtaler. Det må sikres at innholdet i avtalene bidrar til å oppnå målsettingen i veikartet og den forsvarsindustrielle strategien.
Bli den første til å kommentere på "Forsvarsindustrien: Åpne for direktekjøp av forsvarsmateriell fra norsk leverandører"