Faren for uetisk atferd, eksempelvis korrupsjon, er størst der privat og offentlig sektor møtes. «Smøreturer» og ande former for bestikkelser er på vei ned. Men å benytte seg av personlige bekjentskaper – «vennetjenester» – er fortsatt aktuelt. Dette er forhold som trekkes frem i en fersk KS-rapport om uetisk atferd i kommunene. Av rapporten fremgår det at tiltak for å redusere innsiderisiko i anskaffelsesprosesser langt fra er gjennomført overalt i kommune-Norge.
På oppdrag fra KS har Samfunnsøkonomisk Analyse og KPMG kartlagt forekomsten av og sårbarheten for uetisk atferd, korrupsjon og velferdskriminalitet i kommuner og fylkeskommuner. Kartleggingen bygger på en spørreundersøkelse blant ordførere, fylkesordførere, kommune- og fylkesdirektører, kommunalsjefer samt ledere av kommunale selskaper. KS har gjennomført tilsvarende undersøkelser siden 2013. Totalt har 956 personer svart på årets undersøkelse. I tillegg er ledere i ti kommuner intervjuet – de har rapportert erfaringer med uetisk atferd, korrupsjon eller velferdskriminalitet, samt én politimester.
Der privat og offentlig sektor møtes
I rapporten som foreligger: «Uetisk atferd, korrupsjon og velferdskriminalitet i kommuner og fylkeskommuner» heter det at Politiet vurderer korrupsjonsrisikoen som særlig høy i saker som gjelder verdifulle naturressurser, eiendom og byggetillatelser, samt i offentlige anskaffelser. Risikoen vurderes som størst der privat og offentlig sektor møtes.
Særlig innkjøp samt plan- og byggesaker blir ofte trukket frem, heter det, men også habilitetsspørsmål, falske fakturaer og manglende etterlevelse av interne rutiner.
Stramme inn kontraktsoppfølging
Flere kommuner hadde prosjekter for å stramme inn oppfølgingen av kontrakter med private leverandører, både for å kutte kostnader og forebygge kriminalitet. Regelverket for offentlige anskaffelser ble av flere fremhevet som et viktig rammeverk for å sikre ryddige prosesser, fremgår det av rapporten.
Ordførere og fylkesordførere, kommune- og fylkesdirektører og kommunal- og fylkessjefer ble spurt om de har tiltak for å redusere innsiderisiko i anskaffelsesprosesser. Nær 20% av kommunal- og fylkessjefene, nær 40% av kommune- og fylkesdirektørene og litt i overkant av 15 % av ordførere og fylkesordførere svarte ja.
Ved hjelp av relasjoner
I rapporten gis enkelte eksempler på tilfeller av uetisk atferd. Et av dem omhandler leverandører av tjenester til kommunen, som ved hjelp av relasjoner til kommunalt ansatte forsøkte å få tilgang til informasjon om anbudsprosesser som ikke var tilgjengelig for andre tilbydere. Selv om det ikke var snakk om bestikkelser eller gjenytelser, ble situasjonen oppfattet som uetisk. Én informant fortalte om en sak der en kontrakt ble tildelt en bekjent av den ansvarlige i kommunen, noe som til slutt førte til at vedkommende måtte fratre stillingen.
En virksomhetsleder i teknisk avdeling i Nannestad kommune hadde i årene 2000-2014 anvist og attestert falske fakturaer for til sammen rundt 7,5 millioner kroner fra en av kommunens leverandører. Som motytelse fikk han utbetalt minst 485 000 kroner, samt brennevin og en varmtvannsbereder. Han var klar over at fakturaene var fiktive, og over at han fikk motytelsene som takk fordi leverandøren fikk oppdrag fra kommunen.
«Smøreturer» mindre vanlig
Flere av de som er intervjuet fra kommuneadministrasjonen, har gitt uttrykk for at det har blitt mindre vanlig over tid at ansatte eller politikere i kommunen inviteres med på såkalte «smøreturer» eller middager med mulige leverandører, selv om det fortsatt kan forekomme. Enkelte trakk fram at det i praksis kan være krevende for ansatte å vurdere når gaver eller invitasjoner bør oppfattes som forsøk på påvirkning eller korrupsjon, ettersom dette kan anta mange ulike former.
I de få tilfellene der press om uetisk atferd har forekommet, oppgis at det har kommet fra leverandører eller underleverandører.
Bli den første til å kommentere på "Rapport: Der privat og offentlig sektor møtes – f.eks. innkjøp – et minefeltet for uetisk atferd"