Påstander fra en forening for funksjonshemmede om brudd på anskaffelsesreglene og for mye vekt på pris avvises, men at leveringstidene for trygdebil er lange, erkjenner NAV: – Vi jobber med flere ulike tiltak for å få ned tiden fra man bestiller bil til den blir levert ut til bruker. Ombygging av biler er en kompleks prosess som tar tid, men fra 1. november begynner vi å forhåndsbestille biler, noe som vil bidra til å korte ned ventetiden, sier avdelingsdirektør i Nav, Hege Brinchmann, til Anbud365.
Det er i et brev til Riksrevisjonen at Cerebral Parese-foreningen i Telemark beklager seg over Navs saksbehandling. Det gjelder i tilknytning til tildeling av trygdebil/bilstønad, og foreningen hevder at flere paragrafer i anskaffelsesloven brytes. Blant påstandene er at konkurransen om levering av biler vektlegger pris i for stor grad, likedan at det er «lang saksbehandling hos Nav, lang ombyggingstid og lang ventetid hos Statens vegvesen».
Flere ankepunkter
Leverandørens manglende levering følges heller ikke godt nok opp, er et annet ankepunkt. Og foreningen mener innkjøp av trygdebiler ikke oppfyller kravene i veiledning til reglene om offentlige anskaffelser rundt tildeling av kjøretøy, skriver foreningen.
Det heter også at Nav har tildelt leverandørene av Mercedes og Volkswagen retten til å levere trygdebiler. På grunn av kravet til overgang til elbiler, har ikke leverandørene kunnet oppfylle leveringer som er fremtidsrettet. Samtidig har produksjonen av fossildrevne biler blitt redusert og begrenset valgmuligheten.
Ventetiden på bil blir kortere
Anbud365 har bedt Nav om en kommentar til henvendelsens innhold, og avdelingsdirektør for anskaffelser, Hege Brinchmann svarer:
– Nav har nylig inngått ny avtale om biler som kan bygges om. Regelverket er fulgt i anskaffelsesprosessen, og pris er vektet med 40 prosent. Den nye avtalen inkluderer biler med elektrisk, hybrid og fossil drivlinje, og gir et bredt utvalg og mulighet for tilpasning til ulike brukerbehov. Vi er kjent med at leveringstiden på bil er lang, fremholder hun. Vi jobber med flere ulike tiltak for å få ned tiden fra man bestiller bil til den blir levert ut til bruker. Ombygging av biler er en kompleks prosess som tar tid, men fra 1. november begynner vi å forhåndsbestille biler, noe som vil bidra til å korte ned ventetiden.
Bli den første til å kommentere på "Nav avviser påstand om brudd på anskaffelsesreglene og for mye vekt på pris"