Hensynet til sikkerhet må vektlegges riktig, slik at det ikke tilsidesettes for mindre tungtveiende hensyn ved utforming av anskaffelsesprosessen og ved valg av leverandør. Det slår Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) fast i sin veiledning for å ivareta sikkerhet i anskaffelser. I veiledningen hetere det også at oppdragsgiver må sørge for ivaretakelse av et forsvarlig sikkerhetsnivå både før, under og etter kontraktsinngåelse.
En veiledning, heter det, representerer NSMs syn på hvordan lover og forskrifter er å forstå. De utdyper krav og gir tekniske og prosedyremessige anbefalinger. NSM anbefaler at deres ulike veiledninger leses i sammenheng for å sikre en helhetlig tilnærming til forebyggende sikkerhetsarbeid.
Anskaffelser etter sikkerhetsloven
Anskaffelses-veiledningen gir en innføring i krav som stilles til anskaffelser etter sikkerhetsloven. Den er, heter det, er relevant for alle virksomheter som er underlagt sikkerhetsloven og er skrevet for fagmiljø som planlegger og gjennomfører sikkerhetsrelevante anskaffelser.
I tillegg skriver NSM at det også er hensiktsmessig å se veiledningen i sammenheng med de årlige trussel- og risikovurderingene som utgis av Politiets sikkerhetstjeneste, Etterretningstjenesten og NSM.
Riktig kompetanse
Det er viktig at oppdragsgiver tidlig avklarer hvilke behov som gjør seg gjeldende for anskaffelsen og tilpasser anskaffelsesprosessen etter dette, uavhengig av om anskaffelsen er sikkerhetsgradert eller ikke, fremgår det av NSM-veiledningen. Oppdragsgiver må sikre riktig kompetanse inn i anskaffelsesprosessene slik at alle relevante behov og hensyn ivaretas, bl.a. til det som skal anskaffes, prosess og sikkerhet.
Må vektlegges riktig
– Gjennomføring av gode risikovurderinger forutsetter at oppdragsgiver har kjennskap til virksomhetens verdier og sårbarheter, understrekes det i veiledningen, og at man innhenter nødvendig informasjon om trusler som er relevant for egen virksomhet og den enkelte anskaffelse. Hensynet til sikkerhet må vektlegges riktig, slik at det ikke tilsidesettes for mindre tungtveiende hensyn ved utforming av anskaffelsesprosessen og ved valg av leverandør.
Forsvarlig sikkerhetsnivå
Det heter i veiledningen at oppdragsgiver må sørge for ivaretakelse av et forsvarlig sikkerhetsnivå både før, under og etter kontraktsinngåelse. Det innebærer bl.a. etablering av mekanismer som sikrer nødvendig oppfølging av leverandører og underleverandører, kontroll med gitte tilganger til oppdragsgivers verdier, og håndtering av sikkerhetstruende hendelser. Oppdragsgiver må ta høyde for at situasjonsbildet er dynamisk og at endringer kan føre til behov for nye risikovurderinger og tiltak.




Bli den første til å kommentere på "Veiledning: Slik kan du ta vare på sikkerhet i anskaffelser"