Det er ikke behov for grunnleggende omlegginger, men justeringer som tydeligere rolleavklaringer, mer systematisk behovsplanlegging og mer forutsigbare former for samhandling. Slik konkluderer evalueringsrapporten om Anskaffelsessamarbeidet mellom Akershus, Buskerud og Østfold (ANSKA). Seks konkrete anbefalinger følger, men, heter det i rapporten, for å realisere nyttevirkningene fullt ut må fylkeskommunene selv bidra aktivt, ved å planlegge behov i tide, være lojale til inngåtte avtaler og følge opp resultater i egen organisasjon. Det vil ikke Akershus være med på, de sier takk for seg.
Det er rapporten «Evaluering av Anskaffelser i Akershus, Buskerud og Østfold Kommunalt Oppgavefellesskap» utført av Agenda Kaupang som har bidratt til at fylkesrådet i Akershus fylkeskommune enstemmig har vedtatt å trekke seg ut av ANSKA. Det er anskaffelsessamarbeidet de tre fylkeskommunen har hatt siden oppløsningen av Viken fylkeskommune. Fylkestinget får saken 11. og 12. desember.
Utfordringer i grenseflatene
Evalueringen ble gjennomført i perioden mai til september 2025. Hovedfunnene viser at ANSKA på kort tid har etablert et solid fundament. Samarbeidet gir gevinster, i form av sterkere markedsposisjon, økt avtalelojalitet og mer profesjonell praksis. Kompetansen vurderes som høy, og arbeidet med samfunnshensyn – klima, miljø og seriøsitet – er godt integrert i konkurransene.
Samtidig, heter det i evalueringsrapporten, er det utfordringer i grenseflatene mot fylkeskommunenes fagmiljøer. Prosesser innen særlig eiendom og samferdsel beskrives som tunge og lite treffsikre, og rolle- og ansvarsdelingen i kontraktsoppfølging fremstår som uklar. Gevinstene oppleves ujevnt fordelt: på systemnivå kan effektene identifiseres, mens de lokalt ofte oppleves mer som trygghet og kvalitet enn som konkrete kostnadsbesparelser. Gevinstene reduseres dessuten av sen behovsavklaring og ad hocbestillinger, og helheten i kommunikasjon og møtestruktur vurderes som fragmentert.
Anbefalinger
Ambisjonene for innovasjon og sirkulærøkonomi er foreløpig lite realisert, fremholdes det. Samlet vurdering er at ANSKA gir gevinster og står på et solid fundament, men at organisasjonen fortsatt er i en tidlig fase. Utfordringene tilsier ikke behov for grunnleggende omlegginger, men justeringer som tydeligere rolleavklaringer, mer systematisk behovsplanlegging og mer forutsigbare former for samhandling. For å realisere nyttevirkningene fullt ut må fylkeskommunene selv bidra aktivt, ved å planlegge behov i tide, være lojale til inngåtte avtaler og følge opp resultater i egen organisasjon.
Anbefalingene retter seg derfor mot å:
- styrke styring og forankring, bl.a. gjennom bedre strategiske arenaer og styringsinformasjon,
- tydeliggjøre roller og ansvar, særlig innen eiendom, samferdsel og kontraktsoppfølging,
- etablere mer forutsigbare møteplasser, klare kontaktpersoner og bedre digitale kanaler,
- forbedre behovsplanlegging og tilpasse prosesser til oppdragets kompleksitet,
- synliggjøre gevinster bedre for ulike målgrupper, både økonomiske og kvalitetsmessige,
- videreutvikle arbeidet med bærekraft, innovasjon og sirkulærøkonomi.
Justere roller, prosesser og samhandling
Evalueringen viser med andre ord at ANSKA har lagt et godt grunnlag. Gevinstene er reelle, men delvis uutnyttede og ujevnt fordelt. Potensialet kan realiseres dersom fylkeskommunene og ANSKA i fellesskap justerer roller, prosesser og samhandling, og ikke minst tar et felles ansvar for å hente ut nyttevirkningene i praksis.




Bli den første til å kommentere på "Rapport: Må selv bidra aktivt for å realisere nytten av anskaffelsessamarbeid"