– Jeg kommer ikke til å gå inn og diktere typer elementer i et innkjøp den enkelte innkjøper skal gjøre. Det skal gjøres basert på de behov og de mål man har for innkjøpet. Men jeg kommer til å være nøye på at miljøet skal vektlegges. Dette svarte næringsminister Monica Mæland på da spørsmålet om krav til palmefritt biodrivstoff i alle innkjøp kom opp i Stortinget.
Han minnet om at næringsministeren i disse dager klargjør hvilke miljøkrav staten og kommunene skal stille når de gjør innkjøp. – En stor andel av biodrivstoffet som kjøpes, går til ferger, postbiler, hjemmehjelpsbiler, flytransport, hurtigbåter og transporttjenester som det offentlige kjøper inn, påpekte Holmås.
Skal vektlegge miljø
– Det jeg kan svare på, er at vi vil sikre at man ved alle offentlige innkjøp, når de gjøres av kommune, fylke eller stat, skal vektlegge miljø, og miljø skal være en del av vurderingstemaet, sa statsråden. Vi går ikke inn og bestemmer hvilke bestanddeler i f.eks. drivstoff kommuner skal vektlegge, men vi skal vektlegge miljø. Dette er noe som også kan overprøves av Kofa, Klagenemnda for offentlige anskaffelser, slik at man skal kunne etterprøve at man har fulgt de lover og regler som gjelder.
– Det viktige nå, fortsatte hun, er at vi har fått på plass et regelverk hvor miljø og lærlinger er de to eneste «skal-reglene» i et regelverk hvor vi faktisk har bestrebet oss på å forenkle. Det er ikke veldig enkelt når man skal ivareta mange gode og viktige hensyn. Vi jobber nå med å spre kunnskap om det nye regelverket. Det er kanskje det aller viktigste når vi vet at vi har 428 kommuner, 19 fylker og en stor stat, og alle skal kunne håndtere dette regelverket.
Palmeolje en vinner i innkjøp?
Statsrådens svar fikk Holmås til å kommentere:
– Det forslaget som regjeringen har sendt på høring om at miljø skal vektes med minst 30 pst. i alle offentlige innkjøp, betyr altså at desto mer biodrivstoff en aktør legger opp til å bruke, desto bedre vil de komme ut i konkurransen om offentlige anbud, Og for å spissformulere: All den tid palmeolje er det billigste drivstoffet på markedet, vil det være sånn at desto mer palmeoljebasert biodrivstoff man bruker, desto bedre kommer man ut, med mindre næringsministeren sier klart fra at palmeoljebasert biodrivstoff skal vi faktisk ikke ha i offentlige innkjøp, fordi miljø både er klima og å sørge for å ta vare på regnskogen.
Monster-regelverk
Mæland understreket at regjeringens fremste mål med det nye regelverket har vært å gjøre forenklinger. – Vi har hatt det mange har oppfattet å være et monster av et regelverk, veldig vanskelig å praktisere og vanskelig å etterprøve, fortsatte statsråden i Stortinget. Folk er altså mer redde for å følge prosessen enn for det innkjøpet de faktisk gjør. Jeg mener vi er kommet veldig langt. Miljøet er nå en skal-regel, og det er ikke slik at jeg kommer til å gå inn og diktere typer elementer i et innkjøp den enkelte innkjøper skal gjøre. Det skal gjøres basert på de behov og de mål man har for innkjøpet. Men jeg kommer til å være nøye på at miljøet skal vektlegges.
Bli den første til å kommentere på "Mæland avviste å diktere enkeltelementer i innkjøp"