Skaffet jobb til nær 3100 gjennom sosiale krav i offentlige anskaffelser

Anbud365: Skaffet jobb til nær 3100 gjennom sosiale krav i offentlige anskaffelserRotterdam, her ved sin ordfører Ahmed Aboutaleb, har satset sterkt på bruk av sosiale krav i sine anskaffelser for å skaffe jobb til arbeidsledige – med solide resultater.

Skriv ut artikkelen

Gjennom å stille sysselsettingskrav i sine mer enn 700 offentlige kontrakter i 2017 skaffet Rotterdam – en by på ca. Oslos størrelse – jobb til nærmere 3100 arbeidsløse. Verdien av disse jobbene er prissatt til godt og vel 30 millioner euro (litt under 300 mill. norske kroner). Siden 2011 skal alle offentlige kontrakter over nær 500 000 norske kroner i denne nederlandske byen inneholde krav som bidrar til sosial sysselsetting. Et svensk/finsk prosjekt har vært på befaring.

Upphandlingsmyndigheten i Sverige har nå fått klarsignal for det internasjonale EU-prosjektet «Sysselsättning genom offentlig upphandling». Den internasjonale partneren er Finland, der kommunene Helsingfors og Vanda deltar.  Seks svenske, offentlige virksomheter er med.

Prosjektet skal vare ut 2019. Da skal en nasjonal modell for sysselsettingskrav i offentlige anskaffelser være klar, melder upphandling24.se. Ambisjonen er imidlertid at det allerede til sommeren skal foreligge et forslag til rekrutteringsprosess og spesielle kontraktsvilkår.

Rotterdam-krav

Prosjektet har nylig vært på besøk i Rotterdam i Nederland, der det arbeides med å stille sysselsettingskrav i offentlige kontrakter. Byen er opptatt av å bruke sine anskaffelser som verktøy til å hjelpe mennesker som har vanskelig med å komme inn på arbeidsmarkedet. For sju år siden gjorde Rotterdam et vedtak om å gjøre et krafttak for å flytte arbeidsløse bort fra offentlige bidrag ved hjelp av offentlige anskaffelser. Resultatet ble at i alle kontrakter over 50 000 euro (noe under 500 000 norske kroner) skal det være krav om en avkastning som bidrar til sosial sysselsetting.

Leverandøren som vinner konkurransen, skal oppfylle et sosialt krav som tilsvarer en viss prosentsats av kontraktsverdien. Satsen kan variere, f.eks. avhengig av hvor mye arbeid som skal gjøres innenfor kontraktstiden. Verdien regnes ut pr. time etter en nærmere definert modell.

Hjelp og støtte til leverandøren

Leverandørene får støtte og hjelp til å oppfylle kravene. Flere ulike alternativer finnes, heter det i artikkelen på upphandling24.se. Et eksempel er å gi jobb til noen som er arbeidsløs bidragsmottaker eller basere seg på en vernet arbeidsplass i en del av produksjon. Imidlertid er det leverandøren som er ansvarlig for å oppfylle vilkårene.

For å forenkle administrasjonen av systemet og tydeliggjøre hvordan hver av leverandørene ligger an, er det utviklet et IT-verktøy. Der rapporterer hver leverandør inn antall timer som går med til sosial innsats. Kommunen verifiserer og har automatisk kontroll over utviklingen i den enkelte kontrakt.

Bli den første til å kommentere på "Skaffet jobb til nær 3100 gjennom sosiale krav i offentlige anskaffelser"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.