Ikke digitalt fra KOFA-konferansen i år – skyldes mangel på ressurser

Anbud365: KOFA får ingen hjelp fra sitt «moderdepartement» til å åpne for digital deltakelse på årets KOFA-konferanse. - Klagenemndsekretariatet (KNSE) prioriterer selv sine ressurser innenfor de rammene de har for sin virksomhet, og beslutter dermed også hvor mye ressurser som settes av til KOFA-konferansen, svarer Nærings- og fiskeridepartementet på spørsmål fra Anbud365. BRØDTEKST Forklaringen på at det ikke er åpnet for digital deltakelse på årets KOFA-konferanse, er at det ikke er ressurser til å tilrettelegge for dette i år. Det slo direktør Anneline Vingsgård fast overfor Anbud365. Hun leder Klagenemndsekretariatet, der KOFA er en del. – Vi ønsker selvsagt å tilrettelegge for de som ikke kan reise til arrangementet, derfor er digital tilrettelegging noe vi vurderer fra år til år ut fra ressurssituasjonen, fremhever hun. Med utgangspunkt i det, tenkte Anbud365 kanskje at dette var hjelp å få i Nærings- og fiskeridepartementet. Da vi ba dom kommentar der begrunnet vi dette med at uten digital tilgang avskjæres mange i kommuner, fylkeskommuner og statlige etater som ikke har allverdens med penger, fra å delta på konferansen, der mye god og viktig anskaffelseskunnskap er å hente. Er dette greit, sett fra departementets side, spurte vi, og: Kan departementet tre til og hjelpe KOFA med å «spre sitt budskap» ut til hele Norge og ikke bare til de pengesterke? Til dette svarte departementet slik: - KOFA-konferansen er et godt tilbud for faglig oppdatering. Vi forstår det slik at Klagenemndsekretariatet i år ikke har prioritert å legge til rette for digital deltakelse. KNSE prioriterer selv sine ressurser innenfor de rammene de har for sin virksomhet, og beslutter dermed også hvor mye ressurser som settes av til KOFA-konferansen.Ingen digital deltakelse på årets KOFA-konferanse. På bildet direktør Anneline Vingsgård, som leder Klagenemndsekretariatet, der KOFA er en del.

Skriv ut artikkelen

Forklaringen på at det ikke er åpnet for digital deltakelse på årets KOFA-konferanse, er at det ikke er ressurser til å tilrettelegge for dette i år. Det slår direktør Anneline Vingsgård fast. Hun leder Klagenemndsekretariatet, der KOFA er en del. – Vi ønsker selvsagt å tilrettelegge for de som ikke kan reise til arrangementet, derfor er digital tilrettelegging noe vi vurderer fra år til år ut fra ressurssituasjonen, fremhever hun.

Nylig kom denne meldingen inn i vår epostkasse fra en leser:

«Det er ikke mulig å delta digitalt på årets kofa-konferanse. Til dette svarer sekretariatet bare at det ikke er mulig, og at de vil se på dette kommende år. Jeg håper at anbud365 kan lage en sak på dette, evnt undersøke hvorfor dette ikke lar seg gjøre – all den tid anbud365 kjører mange digitale event og med dette rekker ut til innkjøpsmiljøer rundt om hele landet.  Behov for kompetanse, kommuneøkonomi, lang reisevei og miljø er jo bare noen av de mange gode argumenter for å strømme der man kan.»

Attraktiv konferanse

Avsender har adresse langt unna så vel Bergen som Oslo, og er en flittig deltaker på våre arrangementer. Budskapet harmonerer med signaler Anbud365 også har fått tidligere. Både Anbud365 og Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har årlige konferanser som også har mulighet for digital deltakelse.

KOFA-konferansen er en av de aller mest attraktive konferansene innenfor offentlige anskaffelser, og KOFAs rolle og betydning på dette området er vel og viden kjent. Høstens anskaffelsesrettslige høydepunkt er vignetten for årets konferanse, skrev Anbud365 i sin omtale av årets konferanse.  Konferansen som gjennomføres 26. september, er fylt med en serie spennende foredrag innenfor anskaffelsesretten, og markerer Vestlandets hovedstad som attraktiv arena for de som er opptatt av hvordan 740 årlige offentlige milliarder benyttes.

Programmet for KOFA-konferansen i år finner du her.

Ikke ressurser

Anbud365 tok, med bakgrunn i henvendelsene, kontakt med direktør Vingsgård i Klagenemndsekretariatet, der KOFA inngår, for å høre hvorfor konferansen i år ikke også tilbys digitalt:

– Årsaken til at det foreløpig ikke er digitalt er at sekretariatet ikke har ressurser til å tilrettelegge for dette, konstaterer Vingsgård. KOFA-konferansen er noe sekretariatet arrangerer ved siden av sine kjerneoppgaver som er å bistå nemndsmedlemmene med juridisk bistand for å holde høy kvalitet og effektivitet, og konferansen kan ikke sammenlignes med andre store konferanser hvor arrangørene har dette som en kjerneoppgaver og kan avsette mye ressurser på dette.  Klagenemndssekretariatet ønsker selvsagt å tilrettelegge for de som ikke kan reise til arrangementet, så digital tilrettelegging er noe vi vurderer fra år til år ut fra ressurssituasjonen.

Bli den første til å kommentere på "Ikke digitalt fra KOFA-konferansen i år – skyldes mangel på ressurser"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.