Da kontraktene for drift av store deler av fylkesveinettet i Vestfold og Telemark ble tildelt, viste det seg at to av tre kontrakter gikk til lokale leverandører. Fylkeskommunens nye, forenklede kontraktsregimet hadde med andre ord gjort det mulig for lokale entreprenører å vinne frem i anbudskonkurransen. Et vesentlig element i de nye kontraktene er mindre risiko for entreprenørene.
Verdien av de tre kontraktene, som til sammen dekker ca. 1/3 av fylkesveinettet, er omtrent 600 millioner kroner. Kontraktene omfatter vinterdrift, i tillegg til drift- og vedlikeholdsoppgaver ellers i året, og har oppstart 1. september 2021.
Fylkeskommunens nye driftskontrakter innebærer en helt ny retning for veivedlikeholdet i regionen. De nye driftskontraktene skiller seg markant fra tidligere kontraktstandarder, og har ført til at fylkeskommunen har klart å bremse den eksplosive veksten i kostnader for drift av veinettet som man har sett i hele landet.
Forenklet kontraktsregime
I tillegg viser resultatet av anbudskonkurransene at det nye forenklede kontraktsregimet har gjort det mulig for lokale entreprenører å vinne frem i anbudskonkurransen.
– De nye driftskontraktene er enklere, innebærer mindre risiko for entreprenørene, og vi ser de har vært mer attraktive for tilbyderne. Vi er glade for at vi har lykkes i å både holde kostnadene nede og få flere tilbydere. Og det er selvsagt ekstra hyggelig å se at de lokale entreprenørene har klart å hevde seg i en knivskarp konkurranse, sier direktør for samferdsel, miljø og mobilitet i fylkeskommunen, Gunnar Berg Treidene, ifølge pressemeldingen fra fylkeskommunen.
I konkurranse med de store
Man kan ikke velge tilbydere ut fra hvor de er lokalisert. Det betyr at når lokale entreprenører har vunnet anbudskonkurransene, er det dermed ut fra samme kriterier som de store nasjonale bedriftene, der pris og kvalifikasjonskrav var avgjørende.
Uforutsigbare faktorer som for eksempel hvor snørik vinteren er, kan gjøre en stor forskjell på hvor mange timer som går med i en driftskontrakt. I de gamle kontraktene måtte entreprenøren ta høyde for et visst antall utrykninger og hendelser i løpet av kontraktsperioden. I de nye kontraktene er det fylkeskommunen selv som i stor grad tar risiko ved ekstreme værhendelser og som gjør inspeksjoner og bestiller oppgavene fra entreprenør på veinettet. På denne måten får entreprenørene betalt for det faktiske arbeidet som utføres.
Fylkeskommunen vil løpende evaluere og om nødvendig justere aktiviteten etter hvert som de får erfaring med hvordan de nye driftskontraktene fungerer.
Bli den første til å kommentere på "Reduserte risiko og forenklet – lokale kapret to av tre kontrakter"