Balanserte busskontrakter viktig for å lykkes med kollektivsatsingen

Anbud365: Balanserte busskontrakter viktig for å lykkes med kollektivsatsingen- Forbedringspotensialet ligger i å få mer standardiserte og balanserte avtalevilkår, som igjen gir mer og bedre kollektivtilbud for pengene, sier Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport.

Skriv ut artikkelen

De politiske ambisjonene for kollektivtrafikken er høye. For å lykkes må det tas høyde for spesielle utfordringer ved kjøp av busstjenester. Man må bl.a. ta høyde for de endringene som måtte komme i løpet av en opptil 10 år lang kontraktsperiode. – Overgang til ny teknologi og drivstoffløsninger aktualiserer behovet for balanserte reguleringer og endringsbestemmelser, understreker Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport, overfor Anbud365.

Nærings- og fiskeridepartementet er i full gang med å planlegge innholdet i den varslede stortingsmeldingen om offentlige anskaffelser. Meldingen var opprinnelig planlagt fremlagt til høsten, men kommer trolig ikke før noe inn i 2019. Profesjonalisering, statistikk, strategisk betydning av anskaffelser og digitalisering er noen av de sentrale elementene i planleggingen av meldingen.

Totalmarkedet for busstransport i offentlig regi er rundt 270 millioner kilometer og konkurranse om å drive persontogtrafikken pågår. Effektive anbudsprosesser, balansert risikofordeling og avtaler som både gir forutsigbarhet og rom for utvikling av tjenestetilbudet er viktig. NHO Transports medlemsbedrifter er tilbydere og leverandører av ulike transporttjenester.

God statistikk og kompetanse

Fylkeskommunene har ansvar for lokalt og regionalt kollektivtilbud, og alle fylkene har anbudsutsatt busstjenestene. I flere områder er det andregenerasjons kontrakter. – Generelt mener vi det finnes god markedsstatistikk og kompetanse i bransjen, konstaterer Lunde.

– Forbedringspotensialet ligger i å få mer standardiserte og balanserte avtalevilkår, som igjen gir mer og bedre kollektivtilbud for pengene, fremholder hun. Vi ser en positiv utvikling, men det er fortsatt en vei å gå med totalt 17 oppdragsgivere, som er politisk styrt.

Noen konkrete innspill til mer balanserte anskaffelser er tilgjengelig på nettsiden til NHO Transport.   

Standardisering

Lunde understreker at det i bransjer med mange oppdragsgivere og komplekse kontrakter er synergier å hente med standardiserte konkurransegrunnlag og materiellkrav.

– Typisk kontraktlengde er 7-10 år, og kontraktene må ta høyde for de endringene som måtte komme i perioden. Her er balansert risikofordeling viktig. Overgang til ny teknologi og drivstoffløsninger aktualiserer behovet for balanserte reguleringer og endringsbestemmelser. Eksempler er hvordan kostnader til avansert biodrivstoff skal kompenseres, eller hvordan overgang fra dieselbusser til elektriske busser kan håndteres i en kontraktsperiode.

NHO Transport er også opptatt av de samfunnsmessige effektene av konkurranse. 13. juni inviterer foreningen for øvrig til seminar om konkurranse og utvikling. Her vil blant annet Vista Analyse presentere en ny rapport – «Samfunnsøkonomisk effekt av konkurranse innenfor busstjenester».

Bli den første til å kommentere på "Balanserte busskontrakter viktig for å lykkes med kollektivsatsingen"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.