Det som virkelig gjør en forskjell

Anbud365: Det som virkelig gjør en forskjellNår vi må reise, bør vi velge transportmiddel bevisst, basert på kriteriene miljø, kostnad og reisetid. Ny avtale om reisebyråtjenester og realisering av kategoristrategien foreslår konkrete tiltak på alle disse områdene, skriver Kjetil Østgård, leder for i Statens Innkjøpssenter.

Skriv ut artikkelen

Av direktør Kjetil Østgård, Statens innkjøpssenter

Flere innlegg i Anbud365, Aftenposten og Khrono har omtalt statens reiseaktivitet, Statens innkjøpssenters anskaffelse av reisebyråtjenester for staten og vår nye kategoristrategi, som beskriver hele reiseområdet. Vi synes det er bra at dette kommer på agendaen. Men vi synes det er litt trist at diskusjonen om ett enkelt kvalifikasjonskrav tar søkelyset bort fra det vi mener virkelig vil kunne gjøre statens reiser mindre belastende for miljøet. 

Vi skal være ydmyke på at vi alltid kan gjøre ting bedre og annerledes, men selv om vi i denne anskaffelsen ikke bruker miljøsertifisering som kvalifikasjonskrav betyr det definitivt ikke at vi ikke satser på miljø og klima. Da synes vi det er leit at Magnus I. Vestrum i Trondheim kommune mener at vi skuffer. Særlig når skuffelsen ser ut til å være betinget av bruken av ett enkelt kvalifikasjonskrav.

Staten reiser for om lag 2,4 milliarder kroner i året. I tillegg til store kostnader bidrar reiseaktiviteten med CO2-utslipp og tidsbruk. Kategoristrategien beskriver muligheter for forbedring og prioriterer tiltak. Det viktigste tiltaket for å redusere klimautslippene fra statens reiser er bevissthet og klare rammer for reiseaktiviteten: reisepolicy. Den rimeligste og mest klimavennlige reisen er den du lar være å gjennomføre.

Og når vi må reise skal det være enkelt å velge et klimavennlig alternativ der det finnes. Anskaffelsen av reisebyråtjenester stiller krav som vil utvikle markedet i klimavennlig retning. Vi krever integrerte muligheter for å bestille tog som alternativ til fly. I dag er mulighetene for det få. For å få det til kreves det utvikling. Reisebyråene blir i konkurransen også utfordret på å forplikte seg til tiltak for å øke andelen klima- og miljøvennlige reisealternativer.

Det som virkelig vil gjøre en forskjell er om vi kan øke bevisstheten til når vi må reise. Og når vi må, bør vi velge transportmiddel bevisst, basert på kriteriene miljø, kostnad og reisetid. Ny avtale om reisebyråtjenester og realisering av kategoristrategien foreslår konkrete tiltak på alle disse områdene.

Det vil gi resultater.

Bli den første til å kommentere på "Det som virkelig gjør en forskjell"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.