Faser ut direktetildelte busskontrakter; frykter Kofa-gebyr i mangemillioner-klassen

Anbud365: Faser ut direktetildelte busskontrakter; frykter Kofa-gebyr i mangemillioner-klassenFylkeskommunedirektør Tron Bamrud i Oppland fylkeskommune foreslår å fase ut en ordning med direktetildeling av busskontrakter til mindre selskaper (foto: Kine Kruge Foto/Innlandet fylkeskommune).

Skriv ut artikkelen

Ordningen med direktetildeling av busskontrakter til fem mindre selskaper i Innlandet står for fall. Kraftig kostnadsvekst i kollektivbransjen har ført til at fire av de fem kontraktene vil sprenge grensen for lovlig direktetildeling. I sin innstilling til fylkestinget i Innlandet skremmer fylkeskommunedirektøren politikerne med at dersom man direktetildeler igjen, kan det koste 165 mill i overtredelsesgebyr. Forslaget er å fase ut de fem direktetildelte kontraktene og konkurranseutsette de nye.

Fylkestinget i Innlandet har møte i disse dager, og en av sakene gjelder direktetildelte kontrakter for kollektivtransport.

Betydelig kostnadsvekst

Bakgrunnen er at fylkestinget 2024 vedtok å tildele fem kontrakter direkte til mindre busselskap, uten anbudskonkurranse, skriver fylkeskommunedirektøren til de folkevalgte. Et av vilkårene for å tildele kontrakter direkte til et mindre busselskap, er at kontraktens årlige gjennomsnittlige verdi er på under 2 000 000 euro.

Så har det vært en betydelig kostnadsvekst i kollektivbransjen, noe som gir vesentlige prisøkninger på disse kontraktene, heter det. To av de fem busskontraktene utløper sommeren 2027, og det forhandles nå om vilkårene for nye kontrakter. Begge kontraktene vil overstige grensen på 2 000 000 euro.

4 av 5 opp gjennom «taket»

Kostnadsøkningen gjør at bare en av de fem direkte tildelte kontraktene forventes, ifølge fylkeskommunedirektøren, å koste mindre enn 2 000 000 euro, neste gang kontraktene skal reforhandles. 4 av de 5 direkte tildelte kontraktene vil overstige grensen på 2 000 000 euro, neste gang kontraktene reforhandles. M.a.o. vil det ikke på sikt være mulig å fortsette med direkte tildelte kontrakter.

Et av vilkårene for å tildele kontrakter direkte til mindre busselskaper, er dessuten at driftsrisikoen er overført fra fylkeskommunen til busselskapet. De direkte tildelte kontraktene har en stor andel lovpålagt skolekjøring. Busselskapene får fast betaling basert på Innlandstrafikk sin bestilling. Utover dette er det få ordinære reisende og dermed begrensede billettinntekter. Billettinntektene utgjør mellom 1 og 4 prosent av busselskapets totale omsetning.

Høy risiko

I et vedlegg med juridisk vurdering av saken heter det at når betalingen kommer til dels fra fylkeskommune og til dels fra passasjerene, blir spørsmålet hvor mye som må komme fra passasjerene og hvor mye som kan komme fra fylkeskommunen. Det er ikke et nøyaktig svar på dette, slås det fast, men: – Det er imidlertid en høy risiko for at Klagenemnda for offentlige anskaffelser eller en domstol vil mene at det er for mye at fylkeskommunen betaler 96-99 % av kostnadene.

Fylkeskommunedirektøren skriver også at Klagenemnda for offentlige anskaffelser (Kofa) tidligere har vurdert at slike kontrakter ikke innebærer en overføring av driftsrisikoen fra fylkeskommunen til busselskapene. Vilkåret om overføring av driftsrisiko er dermed heller ikke oppfylt, slås det fast, og:

Gebyr på over 165 mill.?

– Dersom vilkårene for å tildele kontrakter direkte ikke er oppfylt, kan fylkeskommunen ilegges overtredelsesgebyr for ulovlig direkte anskaffelse. Gebyret kan bli opptil 15 % av kontraktsverdien. De fem kontraktene har en samlet verdi på over 1,1 milliarder kroner, noe som kan gi et gebyr på over 165 millioner kroner.

Bli den første til å kommentere på "Faser ut direktetildelte busskontrakter; frykter Kofa-gebyr i mangemillioner-klassen"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*